Saxon - Hell, Fire and Damnation

Hell, Fire and Damnation

Genre:Heavy Metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Den uendelige historie

Kampen mellem det gode og det onde har siden tidernes morgen været en allestedsnærværende del af menneskets indre konflikt og er af mange blevet tolket som den evige fejde mellem Himmeriget og Helvedes inferno. På Saxons 24. udspil, Hell, Fire and Damnation, der blev udgivet den 19. januar, genfortæller de gamle heavy metal-helte historiske begivenheder fra både gammel og nyere tid, der i en vis udstrækning alle omhandler netop dette emne. Med deres 46 år på bagen som band er Saxon selv blevet en del af historien, og historisk ubevandrede kan blive klogere på alt fra slaget ved Stamford Bridge i 1066 over det 17. århundredes hekseprocesser i Salem til ufoer i Roswell i 1947.

Ad victoriam

Hell, Fire and Damnation er en tidløs skive, hvor ny og gammel heavy metal forenes på elegant vis, hvilket allerede pladens første regulære track, “Hell, Fire and Damnation”, vidner om. Sangen indledes af et tungt guitarriff, der underbygges af et sprødt trommespor leveret af Nigel Glockler. Derudover har særligt denne sang en yderst iørefaldende melodi, der bæres af Biff Byfords berømte vibratovokal, der i kombination med Brian Tatlers eminente guitararbejde er en vellidt reminiscens fra 1980’erne. Noget, der i denne sammenhæng er værd at bide mærke i, er produktionen, der på den ene side fremhæver de autentiske og velkendte Saxon-elementer, men på den anden side giver sangen et moderne og poleret udtryk. Også “There's Something In Roswell” hører på trods af sin lidt svage lyrik, der rent tematisk ikke passer synderligt godt til pladens øvrige sange, uden tvivl til et af pladens højdepunkter. Det tilbagevendende groovede Rob Zombie “Dragula”-riff er en skøn kontrast til Byfords skærebrændervokal og giver sangen en interessant dynamik. Særligt denne sang understreger, at man på trods af en over 40 år lang karriere bag sig stadig kan følge med tiden, udfordre tidligere fastgroede mønstre og forene dem med det, som fansene allerede kender og elsker. “1066”, pladens ottende sang, fortæller om Vilhelm Erobrerens ankomst i England, sejren over angelsakserne i Hastings og sluttelig erobringen af England. Denne sang passer både musikalsk og indholdsmæssigt perfekt til Saxons tidligere udspil. Dermed giver den engelske kvintet lytteren et mangfoldigt, men alligevel kohærent værk, der hverken skorter på energi, overskud eller guitarlir af fineste slags.

Et nyt forår

Med Hell, Fire and Damnation har vi at gøre med en af de bedste Saxon-plader i nyere tid. På intet tidspunkt er der tvivl om, at de ældre herskaber i Saxon stadig har en masse at byde på. Det er ikke nødvendigvis heavymetallens dybe tallerken, der er opfundet på ny, men på mange måder er det lykkedes bandet at inkorporere nye elementer i deres musik, der puster nyt liv i denne NWoBHM-institution.

1. The Prophecy
  2. Hell, Fire and Damnation
  3. Madame Guillotine