Sacred Heart - The Vision

The Vision

Spilletid:53.11

Sacred Heart var et undergrundsband af den gamle skole, og, selvom de måske opnåede nogen kultsuccess, så blev det kun til en enkelt demo fra deres side - nemlig The Vision fra 1989, som nu er blevet fundet frem fra de støvede arkiver og genudgivet af Pure Underground Records (en gren af Pure Steel).

Og der er ikke blot tale om et enkelt demo her. Udover The Visions oprindelige tre numre "We'll Hold On Till Tomorrow", "New Order" og "The Vision" indeholder skiven også "Time After Time" fra Heavy Artillery-sampleren samt et uudgivet nummer i form af "Take Hold". Som om det ikke er nok, så indeholder skiven også fem numre fra en uudgivet 2010-EP af Byron Nemeth Group, hvor nogle af Sacred Hearts medlemmer medvirker.

Åbningsnummeret på Sacred Heart-delen "We'll Hold On Till Tomorrow" er en melodisk sag, som, jeg synes, ikke holder hele vejen igennem, da den fremstår lidt tynd og substansløs. Dette rådes der dog bod på af "New Order" og "The Vision", der i bedste Iron Maiden-stil byder på synkronguitarer og galoperende bas, og i det hele taget emmer disse to numre af energi og melodi. "Time After Time" er også et kvalitetsnummer, der ganske vist ligesom "We'll Hold On Till Tomorrow" er langsommere og lidt kommercielt, men meget mere vellykket. Og med hensyn til "Take Hold", ja, så er det egentligt meget forståeligt, at det ikke tidligt har været udgivet. Det virker ufærdigt og fjollet, men om ikke andet det er da meget sjovt at få hørt.

De fem Byron Nemeth Group-numre er af en lidt anden karakter. Der er ganske vist stadig tale om melodisk metal, men produktionen er meget bedre, hvilket selvfølgelig er forståeligt. Musikalsk er disse numre også en kende småprogressive, hvilket primært ligger i bandets brug af keyboards, og "Demon's Wing" er ligefrem næsten ovre i noget power metal. Vi er ganske vist ikke ude i noget Dream Theater eller Fates Warning-agtigt noget - langt fra. Dog kan jeg forestille mig, at fans af Queensrÿche eller Artizan og andre mere melodiske og kvasi-progressive metal bands ville kunne få en masse ud af de fem Byron Nemeth Group numre, der bestemt er af nævneværdig kvalitet.

Under alle omstændigheder er denne skive fuld af metalsjældenheder, og, er man til 80er-metal, så bør man slå til og anskaffe sig The Vision fra Pure Underground Records.

Hør Sacred Hearts The Vision her:

1. We'll Hold On Till Tomorrow