Art of War

/ Sound Pollution · Udkom

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Spilletid:49.37
Antal numre:13

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

The Art of War er det femte studiealbum fra det svenske powermetal band Sabaton. Bandet er kendt for at skrive episke sange om klassiske militærslag. Dette gælder også for det pågældende album, som samtidig er et konceptalbum, der baserer sig på Sun Tzu's store bog om krigskunst. Rent musikalsk tilhører Sabaton den mere melodiske og keyboard inspirerede gren indenfor powermetal genren. Sange som Panzerkampf, Ghost Division og 40:1 er således fine eksempler på, at bandet har gode evner, når det kommer til at skrive fængende melodier. Desværre bliver det hele også lidt ensformigt og banalt i længden. Man kunne således godt ønske sig, at et band, der som Sabaton rent faktisk har evnerne, også ville turde tage lidt flere chancer og variere musikken noget mere undervejs. Dette er dog et mindre kritikpunkt, for pladen indeholder flere gode sange, selvom det på intet tidspunkt er himmelråbende genialt. Mere irriterende er det straks med de korte citatstykker fra bogen The Art Of War, som en træls androgyn stemme oplæser imellem numrene. Disse ligegyldige citater er et forstyrrende indslag, som er med til at ødelægge pladens overordnede rytme, og som trækker ned på et ellers fornuftigt helhedsindtryk. Jeg tror ikke på, at Sabaton kommer til at revolutionere powermetal genren indenfor den nærmeste fremtid, i hvert fald ikke på baggrund af dette udspil. Til gengæld spiller bandet ganske solidt, og når de er bedst, laver de faktisk noget rigtig fornuftigt powermetal. I min bog giver den slags karakteren 60 %.