Persefone - Aathma

Aathma

Antal numre:13

Imponerende flot prog for de øvede

Meget mere end dårlig fodbold

Hvad er det nu lige miniput-nationen Andorra er kendt for? De fleste vil nok tænke enten på den storslåede natur eller et fodboldhold, der altid taber med et tocifret antal mål. Men udover det kan man roligt tilføje det progressive melodiske death metal-band Persefone til sin liste. Med deres nyeste album, Aathma, har de nemlig i dén grad sat andorransk metal på verdenskortet.

Velafbalanceret og velspillet

Aathma er gruppens femte album, og det er fyldt med lækker prog, der er velspillet og super lækkert produceret. De mere afdæmpede passager er en anelse i retning af Dream Theater, dog en anelse mere lytterudfordrende med deres flittige brug af skæve taktarter og generelt flere indviklede momenter. Det er ikke så navlepillende, som det måske lyder, for sammen med de mange hårde indspark, der leder tankerne hen på klassisk skandinavisk melodød, fungerer balancen på Aathma helt formidabelt. Lyt bare til nummeret "Prison Skin" eller skivens afsluttende mini-værk "Aathma Part I-IV", der udover at være prog på meget højt niveau også ganske enkelt bare er en smuk musikalsk oplevelse.
Umiddelbart synes jeg, de stykker, hvor forsanger Marc Martins growler for fuld smadder, er de bedste. Den stille skønsang kan af og til godt blive lidt kedelig, men på den anden side glæder man sig dermed endnu mere, til der kommer strøm på. Og strøm eller ej; de tekniske lækkerier er lige så fantastiske, som de er mange, gennem hele pladen. Imponerende arbejde!

Mest for de øvede

Lidt firkantet sagt så prikker den progressive musik mest til stimuli af intellektet, i forhold til meget andet musik, der i højere grad stimulerer det følelsesmæssige. Noget prog metal kan dog begge dele, og det er i denne kategori, vi finder Persefone. Aathma er absolut ikke for nybegyndere, og man skal nok være en garvet prog-nisse med tålmodighed for at kunne nyde pladen fuldt ud. Den tager sin tid at få ind under huden, men når det først sker, venter en stor gevinst. Det belønnes med otte flotte kranier herfra.

1. An Infinitesimal Spark
  2. One of Many
  3. Prison Skin