Paganland - Wind of Freedom

Wind of Freedom

Genrer:Power metal, Alternativ metal

Officiel vurdering: 2/10

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Ukrainske power metaller Pagan land`s debut album Wind of Freedom er et resultat af mange års arbejde og en stærk følelse for hjemlandet.

At power metal ikke er stort på den danske metal scene er der vidst ikke megen tvivl om, hvilket jo er synd og skam for der findes ufatteligt meget godt og absolut top kvalitets power metal, Symphony X, Infinity Overture, Rhapsody osv leverer både et overlegent musikalsk håndværk og nogen overdådige kompositioner. Sådan hænger det desværre ikke helt sammen for Pagan land. winds of Freedom er et lidt usammenhængende album og at der bliver sunget så meget på bandets modersmål gør det desværre meget svært at føle sig hjemme i. Det er jo altid interessant med ny tiltag inden for lyrik, som for eksempel et band som Kvelertak jo mestre, men på Winds of Freedom bliver det desværre mere et lidt forstyrrende element. Der er ellers en god kombination af dyb growl og den lidt mere typiske klare power metal vokal, som jo er en velkendt kombination, men netop den rene vokal er meget vag i sit udtryk og fanger ikke rigtig. Melodierne er gennemgående os meget ensformige og monotone på en lidt kedelig facon. De klassiske guitar soloer fra power metal er stort set helt undladt hvilket er synd og skam i mine ører, og det er som om at mindre spændende elementer af power metal er taget ud forstørret op i en skalafaktor de ikke rigtig kan bære. Bandet som blev dannet i 1997 og har udgivet to demoer før denne debut, har mange år bag sig, og på trods af et opbrud på en tre års periode, har de haft mange år til at finde deres musiske udtryk, hvilket de bestemt også har gjort. De rammer en helt bestemt lyd meget præcist og konsekvent gennem hele albummet, det er bare desværre ikke noget der fænger mig. Der er gennemgående nogle folk metal inspirerede elementer i form af en fløjtende spæd lyd, men dette er kun med til at fremhæve det kedelige hvilket er synd. Bassen ligger meget tydeligt i lydbilledet og skaber en positiv variation og klær albummet godt. Tydelig bass er desværre noget der efter min mening godt kunne bruges lidt oftere inden for alle metallens undergenre. På den visuelle side rammer Pagan Land plet og coveret illustrerer stemningen i musikken strålende.

Wind of Freedom formår ikke rigtigt at finde et stabilt udtyrk der gør at det bare er et album man må høre igen og igen, og efter endt gennemlytning har jeg lidt følelsen af at jeg har hørt et langt nummer.

Power of Spirit et af de bedre tracks på albummet