Sign Of The Witch

Type:EP
Genre:Hard rock
Spilletid:18.49
Antal numre:4

Return to the Sabbath

De San Francisco-baserede hippier i Orchid har gjort en karriere ud af at lyde som Black Sabbath. De har siden dannelsen i 2007 høstet meget ros for udførelsen og har 2 albums og knap en håndfuld ep’er bag sig. Deres storslåede Iommic riffing og den kraftfulde vokal hos forsangeren Theo Mindell har gjort, at bandet er havnet på Nuclear Blast. Med ”Sign of The Witch” er der støbt endnu en ep. Men er det så det nødvendige fix, indtil det fulde album ankommer?

Lad os jamme!

Det er første gang, denne anmelder her er stødt på Orchid, og lad os bare få det af vejen: Orchid elsker Black Sabbath! Men det er såmænd ikke bare et cover band bestående af 4 gutter, der forguder kongerne. Første nummer ”Helicopters”! Heavy, et sublimt guitarspil, en groovy bass og et vokalarbejde af Theo Mindell, der giver et ru, men sjælfuldt kalejdoskop af 70’ernes stil og farver. ”John The Tiger” er nok det, der kommer nærmest på en hyldest til Sabbath. Mens sangen oprindeligt spiller som en improviseret jamsession, holder det et stærkt fokus og ændringer sig til en spiselig, nærmest bluesy skæring. Hvis Gary Moore havde levet i dag, ville manden være stolt.

Titelnummeret ”Sign Of The Witch” er ren og skær majestætisk rock taget direkte ud fra 70’ernes rockhistorie. Hvis du ikke bliver fanget med det samme, så giv det absolut nogle spins. Tro mig: Den bliver bedre og bedre. Sidste skæring ”Strange Winds” er nærmest en perfekt afslutning for denne fede, men dog lidt korte ep (ca. 18 min). Nummeret tager lytteren på en hvirvlende psykedelisk rejse ind i et musikalsk univers. Tjekker du nummeret "Planet Caravan” ud, vil du opleve det som at blive genforenet med en gammel ven.

For enden af regnbuen.

Orchid har med denne ep leveret 18 minutters kvalitet. Det oser af tidlig 70'er rock og, hvis man antager, at det er bandets mål, opnås dette tilsyneladende uden de store anstrengelser. Det er rent ud sagt en fornøjelse at lytte til resultatet, og jeg ser mere end frem til en forhåbentlig kommende skive fra de fremragende amerikanere. Læn dig blot tilbage og nyd rejsen tilbage til fortiden!

1. Helicopters
  2. John The Tiger
  3. Sign Of The Witch