Oratory - Beyond Earth

Beyond Earth

/ Nordic Metal · Udkom

Genrer:Power metal, Melodisk Metal

Officiel vurdering: 10/10

Siden jeg har fået Oratory's nye CD, har den kørt i min afspiller konstant. Det er simpelthen noget af det bedste nye melodic-metal jeg har hørt i et par år. Cd'en har alt hvad der skal til for at gøre en plade fed. Der er en vidunderlig dygtig kvindelig forsanger, som hverken prøver at efterligne Tarja fra Nightwish eller nogen anden, hun synger bare klart og rent (man får næsten pæl på, når hun synger "Higher" i sangen "Living Wisdom"). Jeg er normalt ikke meget for kvindelige forsangere, men hun gør sit arbejde virkelig til UG. Pladen er fyldt med ørehængere, der er uptempo numre, midtempo numre, samt en suveræn ballade + et hidden-track, et metal cover af "Eternal Flame" af The Bangles. Det er selvfølgelig en smagssag om man synes det er i orden at metalbands laver covernumre af popbands, men jeg synes den er fed. Stilen er som sagt melodic-metal, i stil med Stratovarius og Masterplan, der er ikke det store nytænkning nogen steder, men det gør ikke noget, for det er fedt alligevel. Men helt klart; hvis bandet ikke havde den kvindelige forsanger Ann til at synge, men endnu en Michael Kiske klon, ville den ikke have været nær så speciel. Jeg kan lige nævne til sidst at bandet er fra Portugal og de lavede en skive "Illusion Dimension" for et par år siden, som skulle være mere progressiv samt at de havde en mandlig sanger dengang. Pladen skulle være mega ringe, jeg kender den desværre ikke. Jeg kan sige så meget som at indtil videre er "Beyond Earth" årets plade for mig, den overgår Masterplan og Stratovarius nye skiver, og de er skam også suveræne.