Polar Similar

Genre:Metalcore
Antal numre:13

Officiel vurdering: 10/10

Norma Jean har begået årets metalcore-udgivelse

Stærkere end nogensinde

Meget vand er løbet under broen siden første album Bless the Martyr and Kiss the Child. Der er ikke et eneste medlem fra første album intakt i Norma Jean-formationen den dag i dag. Det nærmeste man kommer på et fast medlem, er forsanger Cory Brandan, som trådte til, da forgænger Josh Scogian valgte at forfølge andre projekter efter udgivelsen af første opus. Der har været en del udskiftninger i bandet, hvor senest guitarist Chris Day valgte at forlade skuden, som dog er alt andet end synkende. Faktisk har Norma Jean aldrig været stærkere, end de er i dag, og det er Polar Similar et glimrende eksempel på. De har haft svært ved at gøre sig særligt bemærkede efter deres fabelagtige udgivelse Redeemer fra 2006, men de har for alvor slået deres navn fast med denne fantastiske udgivelse!

Mean Norma Jean

Polar Similar er syvende album fra den hårdtslående metalcore-gruppe, som i tidernes morgen havde en ambition om at være mere kaotiske end sammenhængende. Scogian tilføjede adskillige hardcore-elementer til deres musik samt deres sceneshow, men med tiden er disse blevet byttet ud med det mere harmoniske og kontrollerede lydbillede. Polar Similar hilser alle de dele velkommen, som bandet har eksperimenteret med gennem tiden, men med væsentligt mere smæk på end de forrige skiver.

Der er tænkt over hver detalje på dette album, for eksempel er åbningsnummeret skrevet med henblik på at være åbningsnummer. Det er meget atypisk at skrive et nummer med det specifikke formål at være det første på et album. Nummeret hedder ”I. The Planet” og starter ud med at bygge stemningen stille og roligt op. Trommerne sætter tempoet, hvorefter guitarerne bygger mere og mere på lydbilledet, hvor det til sidst eksploderer med Brandans vokal. Nummeret giver en perfekt definition på, hvad der er i vente på resten af albummet og sætter den helt rigtige stemning.

Efter den eminente start fortsætter det over i nummeret ”Everyone Talking Over Everyone Else”, som fortsætter den hårdtslående metalcore-hitparade med et dystert og aggressivt nummer. Det er virkelig et fabelagtigt nummer, som også slår fast, at Brandans vokalarbejde er bedre end nogensinde. Hans skrig og rene vokal, i samspil med det intensiverende lydbillede, springer skalaen for, hvad de før har lavet. Og det fortsætter på resten af pladen, der dog også sætter tempoet lidt ned undervejs, men øger de catchy riffs på nummeret ”1.000.000 Watts”. At stemningen er mere mørk end før antydes på nummeret ”II. The People”, som er et lydklip fra en nummerstation, der blev brugt til at kommunikere med spioner under Den Kolde Krig. Det er voldsomt creepy og passer perfekt til den stemning, som er lagt på albummet. Der er gjort meget på de forskellige numre for at skabe den mørke stemning, og det kan virkelig mærkes. Det er et super fedt album, og jeg kunne fordybe mig detaljeret ned i hvert enkelt nummer, men så kunne jeg blive ved. Det bliver aldrig ensformigt, da numrene varierer fra det ekstravagante ”Synthetic Sun” til den ti minutter lange rejse i nummeret ”IV. Nexus”. Der er også oceaner af den gamle aggressivitet at spore i numre som ”Dead Is A Living Partner” og ”Forever Hurtling Towards Andromeda”. Jeg får helt kuldegysninger, når jeg tænker på disse numre, E-M-I-N-E-N-T!

Et absolut must have!

Jeg er simpelthen blæst bagover af dette album, og jeg kan ikke understrege nok, hvor meget man ikke må gå glip af dette album. Det er en milepæl i bandets snart 20 år lange karriere og fuldstændigt eminent fra start til slut. Det musikalske ensemble, som i dag danner Norma Jean, anført af Cory Brandan, har gjort et helvedes godt stykke arbejde, og det belønner jeg naturligvis med ti kranier. TAK, Norma Jean! Det er uden sammenligning årets udgivelse for mit vedkommende, og jeg har genfundet min kærlighed for dette ekstremt sympatiske og fantastiske band.

1. I. The Planet
  2. Everyone Talking Over Everyone Else
  3. Forever Hurtling Towards Andromeda