Myrd - Negativisme

Negativisme

Genre:Black metal
Antal numre:6

Myrd dig selv…. Eller lad være

På trods af at de i 2010 opfordrede hele deres fanbase til at begå selvmord, lever Myrd i bedste velgående og er aktuelle med deres tredje album Negativisme. Om titlen er en konstatering af, at deres fanbase lider af denne sindslidelse, der gør, at man handler modsat af opfordringer, skal dog være usagt. Faktum er, at Myrd har udgivet en ny plade syv år efter den foregående, Forbandet Fra Fødsel, men spørgsmålet er, om det mon har været ventetiden værd?

Ud af soveværelset og skru op for hadet

Med sangtitler som ”Statisk Depression”, ”Døden Kalder” og ”Knivdræbt” er der intet, der tyder på, at Myrd har ændret sig synderligt og fundet de positive briller og livsglæden frem. Tværtimod. Men når man hører albummet, er der ingen tvivl om, at Myrd har udnyttet de syv år til at forbedre deres lyd. Væk er den lidt kedelige langsommere black metal, der mest af alt lød som et af de utallige enmands depressive black metal-soveværelsesprojekter, hvor man knapt kunne høre, hvad der foregik, da man åbenbart kan få ringere produktion end igennem en papkasse ude i en norsk skov.

Negativisme er der nemlig kommet en del mere fart over feltet og en langt mere klassisk black metal lyd. Dog med en produktion en anelse bedre end hvad man måske ville kalde trve kvlt. Men det klæder virkelig Myrd at have fået denne lyd. At få alskens negativitet, had, vrede og depression vrisset ind i øret fungerer bare langt bedre med instrumentering, der matcher intensiteten i tekst og vokal.

Der er dog også langsommere passager på pladen, hvor man godt kunne frygte, at Myrd ville falde tilbage i soveværelset igen. Albumlukkeren ”Tungetale” er det klart langsomste nummer på pladen, men selv når tempoet sættes ned, og nummeret bliver depressivt og lidt skrøbeligt, bibeholdes intensiteten, og det bliver på intet tidspunkt kedeligt og monotont at høre på. Dog bliver det aldrig lige så lækkert som de hurtige ”Blod, Pis og Bræk” og ”Til Hel Med Dig og Dine”.

Men når albummet kun varer knap 30 minutter, så kan man, selvom de langsomme passager er godt skruet sammen og passer fint med resten af pladen, ikke undgå at håbe, at der snart kommer noget fart på igen. Med en så begrænset tidsramme skal der næsten køres i Marduk-tempo konstant – eller i hvert fald noget der minder om det. Og så er det bare lidt øv at runde af med det langsomste og, selvom det er et udmærket nummer, pladens svageste. Der havde det klædt Myrd at runde af med en omgang hurtig negativistisk smadder.

Kunsten at udnytte tiden

Men på trods af den lidt trælse afslutning så er Negativisme uden tvivl Myrds bedste album. Det er dog ikke årets bedste danske black metal-plade, den hiver enten møl eller Slægt nok hjem, men hvis man er til en omgang negativ, nihilistisk black metal uden så meget pis, så synes jeg bestemt, man skal give Negativisme et par omgange på anlægget derhjemme. Og så kan det kan godt være, det har taget Myrd syv år at udgive deres tredje plade, men når den er så meget bedre end forgængeren, overlever man nok. Det er der et større band med dansk trommeslager, der kunne lære lidt af.

1. Statisk depression
  2. Døden kalder
  3. Blod, pis og bræk