Maze of Feelings - Maze Of Feelings

Maze Of Feelings

Genrer:Melodisk Death Metal, Doom metal
Antal numre:7

Bjørnen vågner...

Maze of Feelings er en usædvanlig konstellation af musikere fra både Polen og Rusland, som trods deres landes fælles blodige fortid har fundet sammen og brugt de seneste fire år af deres liv på at give os dette, deres selvtitulerede debutalbum.

Meget passende har den russiske bjørn taget skikkelse af de to forsangere Marcin Warzyński og Krzysztof Wieczerzycki, som med både ond growlen og skønsang tager os på en rundtur gennem følelsernes labyrint sammen med resten af det polske band. Med deres buldrende basrytmer, dundrende dobbelttrommer og gribende guitarriffs bygger de et følelsesladet stemningsbillede op, som tager os alle med storm.

... vækket af trommerne

Bandet består ud over de to guitarspillende forsangere af Szymon Grodzki på både keyboard og bas. For slet ikke at glemme deres trommeslager, Dariusz Daray Brzozowski, der er kendt fra store bands som for eksempel Dimmu Borgir og Vader, og som også regnes af mange for at være en af de bedste i verden til at svinge trommestikkerne.

De syv skæringer, som pladen består af, er lige så forskellige som de følelser og stemninger, de hver især omhandler, og teksterne er ikke bare velskrevne; de har også en fin harmoni mellem clean voice og growl, som nærmest drager os ind i deres labyrint af sindsstemninger.

Særligt det syvende nummer på albummet, ”Dreamcatcher”, gjorde et stort indtryk på mig. Det har en fængende tekst omhandlende narkopsykose og det altomfavnende mørke, en sådan fører med sig. Det er næsten umuligt ikke at lade sig rive med i den følelsesladede malstrøm, som bandet leder os ind i med denne skæring, og den viser med al tydelighed deres evne til at påvirke os næsten helt ind i sjælen med deres musik. Desværre mangler det lige det sidste nøk for at komme det sidste stykke, og jeg vil glæde mig til at høre, om der kommer mere nyt fra dem, og faktisk siger rygterne, at de allerede leger med nye numre i studiet i øjeblikket, dog med en ny trommeslager i lineuppet: Jakub Wieczerzycki. Jeg er spændt på, om han kan bære Dariusz’ arv videre på deres kommende albums.

Gør ikke dig selv en bjørnetjeneste

Hvis man er vild med musik med elementer fra både doom og death metal, så gør man nærmest sig selv en bjørnetjeneste ved ikke at anskaffe sig det her album og forkæle ører og sjæl med en rejse gennem følelsernes labyrint. Min karakter kan kun ligge i den høje ende af skalaen for et band som det her. De forstår virkelig at få min pladespiller til nærmest at spinde af lykke, når pickuppen lader sig kæle for af denne melodiske og progressive blanding af både death og doom metal.

1. Drained Souls Asylum
  2. Adherents Of Refined Severity
  3. Where Orphaned Daughters Cry