Lovebites - Clockwork Immortality

Clockwork Immortality

Genre:Power metal

Lovebites med bid i tråden

Lovebites er en japansk kvintet dannet med resterne fra Destrose tilsat lidt ekstra krydderi fra andre dele af den musiske verden. Der er blevet tyvstjålet fra alskens sjove kasser, hvor bandet oprindeligt starter som et afkog af NWOBHM, men siden rykker over i powermetal. Hvor de lige nu er på andet album, skal vi i dag se nærmere på.

I første omgang kan man godt undre sig over, at fem små japanske piger kaster sig over powermetal, da det ikke er den typiske musikstil for det område af verden. Typisk har man bare set eksempler som Babymetal, hvor der er et skjult band, og pigerne bare synger. Denne gang er det pigerne, der klarer det hele selv.

Inspiration fra alle afkroge af verden

De er samlet så sent som i 2016, og har dermed ikke mere end et par år på bagen. Alligevel røg deres første EP direkte til Finnvox Studios i Finland, hvor bands som Nightwish, Children of Bodom og Stratovarius er blevet mixet af Mika Jussila og Mikko Karmila. Alene her vil de fleste tænke ”wow”, for det skriger af klasse og ekspertise. Og man må sige. at med Clockwork Immortality er der satme fart over feltet.

Der er tale om guitarsoloer, trommesoloer og stemmer, der kan få glas til at vibrere og tænke over deres ve og vel. Som det er typisk for powermetal, snakker vi numre på over fem minutter hver og med giftige keyboards, der bliver tæsket igennem til den store guldmedalje. Det kan komme lidt som en overraskelse, at forsanger Asami fortæller, at hun finder sin inspiration i genrer som R&B og soul og hos kunstnere som Aretha Franklin og Alicia Keys. Men så igen, mangfoldighed er vel kernen til inspiration.

Asami er ikke den typiske powermetal-vokalist – eller for den sags skyld metal-vokalist. Hendes vokal er dybere og ville normalt befinde sig nede i en alt, men hun formår at bruge sin stemme til at følge med musikken og snige op i mezzosopran en gang imellem, så vi får den karakteristiske powermetalliske skingre stemme med indover.Med de fleste numre er det nemt at høre, det er powermetal, men så dukker deres anden inspiration op midt i det hele med ”Mastermind 01”. Det er så typisk NWOBHM, at det skriger på en god bassolo fra Steve Harris selv. Men det er klart, med en bandleder, hvis inspiration kommer fra bands som Iron Maiden, Pantera og Anthrax, at det skal skinne igennem på en eller anden måde. Og det gør det her.

Det lover stort

I og med at Lovebites allerede har spillet på Wacken i 2018 og at de nu har leveret et så velfungerende andet album, så er de godt på vej ud i den europæiske metalscene.

Med Clockwork Immortality har de virkelig fundet en niche, hvor folk lægger mærke til dem. Ikke kun det at de er fem piger, eller japanske. Men de kan dælme finde ud af at spille musik, og de kan finde ud af spille god musik. Jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvor de kommer hen i verden, og måske vi er heldige, at de kommer forbi Danmark en dag.

1. Addicted
  2. Pledge Of The Saviour
  3. Rising