King's X - Live Love in London

Live Love in London

Genrer:Prog rock, Hard rock
Antal numre:19

"King’s hvem?" vil de fleste nok sige, når de hører navnet King’s X. Amerikanske King’s X er dog langt fra noget debuterende band på rock-/metalscenen og har siden 1988 udgivet albums, der primært har fokuseret på tung melodisk rock/metal. Og netop tyngden, harmonierne og melodierne har kendetegnet King’s X og deres musik og specielt albummet "Dogman" står som en rigtig stærkt album hos denne anmelder.

"Live Love in London" er som titlen antyder et livealbum optaget i London bestående af to skiver med ialt 19 numre, og er dermed også en kompilation der spænder over hele bandets karriere. Der er fin lyd på dette livealbum, som har lidt af den rå liveenergi og de enkelte instrumenter står samtidig meget klart. Man fornemmer også klart at den amerikanske trio spiller for en dedikeret skare, hvilket blandt andet kan høres på "Goldilox", hvor forsanger Doug Pinnick overlader alt sang til publikum. Samtidig er der også plads til at jamme på nogle numre som blandt andet resulterer i en 12 minutter lang version af "Over My Head". Setlisten er meget varieret og er et godt mix af de lidt tungere numre og ballader, og de musikalske evner er der ikke noget at udsætte på og det er en fryd at høre trioen, når de kaster sig ud i deres vokalharmonier.

Jeg savner dog mere materiale fra førnævnte "Dogman" (kun titelnummeret er at finde på setlisten), hvilket kan hænge sammen med at King’s X så sent som i 2004 udgav et dobbelt livealbum, der indeholdt flere numre fra "Dogman". Skønt en varieret setliste bliver albummet i løbet af de 19 numre en tand for ensformigt i længden og det er tydeligt at ikke alle numre har samme kvalitet. "Live Love in London" er dog et fint livealbum, som nok mest henvender sig til de indviede.