Tilblivelsen af Salems Wounds og mødet med heksen
Tilblivelsen af Salems Wounds begyndte tilbage i februar 2009, da Karyn Crisis havde mødt Ephel Duath-guitaristen, Davide Tiso i Toscana, Italien. Her levede de og spillede musik i et lille hus på landet. Huset skulle vise sig at være hjemsøgt, og Aradia, spøgelset af en gammel heks, viste sig en dag for Karyn og oplærte hende herefter i magi og om det at være en heks.
Tiden i det lille hus, gjorde Karyn og Davide uadskillelige, og de besluttede derfor sammen at vende tilbage USA for at danne et band. De slog sig ned i San Francisco, hvor de brugte det næste år på at finde det rette musikalske udtryk til projektet.
Projektet skulle være et resultat af de forandringer, de havde gennemgået som følge af, at Aradia var blevet en del af deres liv, og da Karyn havde forstået det visuelle, konceptuelle, soniske og magiske formål med albummet, gik hun i gang med at skrive tekster og indbød herefter andre talentfulde musikere til at hjælpe sig med at få gennemført tilblivelsen af det, der i dag er blevet til bandet / projektet, Gosple Of The Witches.
De talentfulde musikere, der valgte at hjælpe Karyn med at få spredt sit budskab består foruden Davide Tiso på guitar,bas og sang af Ross Dolan fra Immolation på bas og sang, Bob Vigna (også Immolation) på guitar, Charlie Schmidt fra Vaura på trommer og til sidst Mike Hill fra Tombs på guitar og sang.
Karyn Crisis indkalder til heksesabbath
Karyn Crisis er tidligere kendt som sangerinde i det kritikerroste band, Crisis (1993-2006). Her førte den lille pige an ofte skrigende som en dæmon, andre gange syngende som en engel. Hun blev herigennem frontfigur for mange ekstrembands med kvindelige vokaler, blandt andet med sine slagkraftige live optrædener, og dette fører hun nu videre i Gosple Of Witches. Hvor hun skriger, brøler, hvisker og synger som en engel. Hendes stemme er hypnotiserende, og det er i det hele taget som om, hendes præstation er fra en anden verden. Og når Ross Dolan og Mike Hill ligger et dæmonisk kor under hendes sang, bliver sangene bare endnu mere dragende.
Davide Tiso er skaberen af de matchende følelsesmæssige melodier, og han formidler blandt andet de instrumentale passager, hvor det verbale udtryk ikke synes nok i sig selv. Her fungerer hans musik som køretøjet til Karyn’s mystiske tekster og fortryllede atmosfære.
Sangene er generelt meget varierede. Nogle er doom inspireret som i ”The Alchemist”, ”Mother” og ”Father”, mens de melodiøse og stille øjeblikke kan høres på ”Goddes Of Light” og ”Pillars”, og endelig er der sange kun med keyboard og sang som eksempelvis ”The Secret” og titelnummeret ”Salems Wounds”.
Har Salems Wounds så været ventetiden værd?
Albummet Salems Wounds, har været 5 år undervejs, er en lille genistreg uanset om du tror på hekse, spøgelser, det spirituelle, det okkulte etc. eller ej, men hvis der er et album, der har været ventetiden værd, er det dette.
Alle 13 sange på albummet er fantastiske, om man tager dem enkeltvis eller som en samlet helhed, og der er ikke én sang, der falder ud. Derfor ofre jeg med glæde 9 kranier til Karyn’s evangelium om hekse, for Salems Wounds er et album, der er værd at lytte til fra start til slut og igen og igen.
Kommentarer (2)
Christoffer Kjeldgaard
Indlæg: 4
The Alchemist
Det der ... det er slet ikke spor tosset, som man ville sige på jysk.
michael stahlhut
Tidligere anmelder
Indlæg: 3
The Alchemist
Nej det er slet ikke tosset...men lidt mystisk