Judas Priest spiller koncert i Royal Arena, København S .
Judas Priest - Angel Of Retribution

Angel Of Retribution

Genrer:Heavy Metal, NWoBHM

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Det største comeback siden Iron Maiden’s "Brave New World" er nu ude i form af "Angel Of Retribution", og selv om jeg absolut ikke håbede på noget godt, efter de to mildt sagt elendige plader med Ripper, så har Judas Priest bevist, at de kan skrive sange som man vil høre igen og igen, når vi alle sammen ligger på plejehjemmet. De 10 numre som man kan høre på albummet vil så godt som alle sammen gå over i historien blandt alle de andre klassikere som Halford/Tipton/Downing har skrevet. Pladen er simpelthen en gennemgang af bandets 30 årige karriere. Vi er tilbage i 70’erne med singleudspillet "Revolution", som efter min mening også er pladens svageste nummer – selv om det da absolut ikke er dårligt. "Deal With The Devil", "Demonizer" og "Hellrider" er alle sammen sange som ligger meget op ad det store "Painkiller" album. Judas præstene har aldrig været kedelige og kommer nok heller ikke til at lave de to samme albums i træk. Derfor har de med "Lochness", som starter flot ud med den flotte intro "Eulogy", lavet en sang man ikke kunne forvente af dem. Sangen som er over 13 min. lang er simpelthen deres episke mesterværk, der med sin doomy opbygning og Manowar artige omkvæd vil gå over i historien som et af de 10 bedste Judas numre nogensinde. Det andet nummer på pladen, som så sandelig også for mig er blandt de 10 bedste Judas numre nogensinde, er "Worth Waiting For", som er en hammer, hammer fed power ballade. Den ryger bare lige ind i membranen og bliver der - simpelthen verdens klasse. De to sidste sange jeg mangler at nævne er så sandelig heller ikke af dårlig format; med "Judas Rising" har de kreeret en fantastisk live sang og man er helt forundret hvor cool Rob’s vokal lyder på denne skæring. "Angel" er den absolutte ballade, og kommer helt op på højde med nogle af de bedste Judas ballader. Jeg vil dog "nøjes" med at give "Angel Of Retribution" 90% pga. at "Revolution" ikke er helt på højde med resten. Judas Priest har ikke lavet et lige så godt album som "Painkiller", men næsten.

Keitel giver den 90%

Forventningerne til dette album har selvsagt været skyhøje, og er næppe set større siden Iron Maiden's tilsvarende comeback fra 2000 med klassisk line-up og nyt album i kufferten til følge. Her snakker vi generel opfattelse i heavy metal land, for der er selvfølgelig dem der vil skide hul i de to største giganter indenfor genren – men fuck nu dem. Historien er lidt den samme med forsangeren der får nok af baduljen, og søger nye græsgange – forskellen var så bare, at præsterne magtede at finde en fuldfed erstatning i Tim "Ripper" Owens (nu i Iced Earth), hvorimod Maiden tog til takke med Blaze Bayley. Det var vi godt nok et par stykker der ikke forstod en hylende fis af, om end jeg personligt er ret glad for Blaze i hans eget band. Derudover var jeg også ret begejstret for de to plader "Ripper" Owens nåede at lave med præsterne, nemlig "Jugulator" (1997) og "Demolition" (2001). Hvad Rob Halford angår, så tog han jo røven på os alle (kan godt høre det lyder lidt uheldigt), da han udsendte den særdeles fremragende "Resurrection" i 2000, og selvom den ikke slog benene væk under mig på samme måde, så var også efterfølgeren, "Crucible" (2002) et stærkt album. Konklusionen på hele dette album remseri er, at Judas Priest med "Angel Of Retribution" nu står med et enormt forventningspres på skuldrene, og at store dele af masserne gerne stiller sig i kø for at slagte dem hvis de skuffer. Der er selvfølgelig også dem der sandsynligvis ville lovprise hvilket som helst album de måtte servere os, og det er derfor vigtigt i denne sammenhæng at være ekstra opmærksom på at være objektiv. Det vil jeg så efter bedste evne prøve at være, samtidig med at jeg erkender, at min karakter har sprunget noget rundt, alt efter humør og antal gennemlytninger.

Som udgangspunkt skal der ikke herske nogen tvivl om, at jeg er godt tilfreds med "Angel Of Retribution", hvilket især skyldes at bandet har formået at opsummere hele deres karriere tæt på fremragende, idet der både er plads til den halvfjerdser inspirerede heavyrock, frem til det metalliske knytnæveslag bandet præsterede med "Painkiller" (1990). En plade som netop var bandets svanesang med den klassiske besætning (ifølge mange) og deres måske hidtil mest vellykkede og respekteret. Alene derfor er der nok en del der forventer sig en "Painkiller part 2", og disse vil så nok blive en kende skuffede her. Nuvel, så skal der mere til at slå min optimisme af pinden, hvilket ikke er så underligt, da jeg hører til blandt de få der både har "Ram It Down", "Turbo" og de to Maiden skiver med Bayley stående derhjemme – UDEN at skamme sig!. Imidlertidigt er jeg ikke mere blåøjet end at jeg sagtens kan høre, at den ellers ganske fede åbner, "Judas Rising" ikke når samme metalliske og dødelige præcision som netop titelnummeret til "Painkiller". Ej vil jeg heller påstå at de to ballader "Angel" og "Eulogy" sniger sig op på niveau med eksempelvis "Beyond The Realms Of Death" og "Before The Dawn" – de er faktisk rystende ringe og banale i den sammenligning. Men med det bagkatalog Judas Priest har på samvittigheden, kan man roligt sige, at de er gået hen og blevet deres egen værste konkurrent. Men det rokker ikke ved at "Angel Of Retribution" er en hammer solid metal skive, der fortjener mange roser og gennemlytninger med på vejen. Dels fordi bandet samlet set stadig spiller fantastisk sammen (eller i hvert fald får det til at svinge hver især), og så det faktum, at Rob Halford's stemme fortsat er guddommelig. Udover det mestrer de sgu stadig kunsten at skrive fede metal numre, med sublime omkvæd og lækker strengeleg henover fra d’herre Glen Tipton og KK Downing. Bare tjek den ikke så lidt halvfjerdser krydrede "Revolution" og "Deal With The Devil". Holdt op mod bandets tidligere udgivelser synes jeg 8/10 er en fair og fornuftig karakter. Holdt op mod Maiden's seneste "Dance Of Death" ville karakteren snare være 9/10 (For "Angel Of Retribution" vil utvivlsomt have en markant længere levetid). Holdt op mod det meste andet ville karakteren være 10/10 – og sådan er der så meget. Men når alt skal gøres op, er der ingen undskyldning for at "Angel Of Retribution" ikke skal være en del af din heavy metal samling.

Fyrsten giver den 80%