Iron Mask - Fifth Son Of Winterdoom

Fifth Son Of Winterdoom

Genre:Power metal

Dygtige belgiere spiller uopfindsom eventyr-heavy.

Den belgiske guitarist Dushan Petrossi er, udover at være drivkraften i bandet Magic Kingdom, også manden bag Iron Mask. Et sideprojekt kan man dog ikke helt kalde det, da Fifth Son of Winterdoom er bandets femte skive på blot elleve år.

Iron Mask spiller neoklassisk powermetal krydret med en masse progressive elementer, og som navnene på Dushan Petrossis to bands da også antyder, så er det fantasy- og helte vs. skurke-universer vi bevæger os rundt i gennem pladens tolv numre. Allerede efter at have hørt pladens første skæring, "Back Into Mystery", har man et ganske fint billede af, hvad resten af pladen byder på - variation er der nemlig ikke meget af. Samtlige tolv numre er skåret efter samme skabelon hvor vi, trods udmærkede melodier og faktisk ret så sublime guitarer, udsættes for så harmløs og poleret metal, at det næsten kunne bruges i en Disney-film om riddere, trolde og prinsesser. På nummeret "Seven Samurai" er niveauet dog så højt, at vi nærmer os noget der minder om Dream Theater-kvalitet, men der er langt mellem snapsene, og de rigtig svedige passager skal man lede længe efter. Alt i alt grænser det til at være alt for corny til denne anmelders smag. Her er næsten så mange ulve, helte og svundne sagnfigurer, at det går hen og bliver grinagtigt. Men man kan trøste sig ved den flotte produktion og det flotte guitarspil, for det er uden tvivl her pladens helt store forcer ligger.

Er man kender af Iron Mask, og spændt på at høre hvordan bandet har udviklet sig, så behold endelig pengene i lommen - her er nemlig intet nyt under solen i forhold til deres forrige udgivelser. Hardcore-fans vil muligvis synes, at Fifth Son of Winterdoom er en god skive. Men selvom produktion og guitarspil er i topklasse, så må selv den vildeste fan indrømme, at der savnes noget variation til at løfte niveauet op over middel.

Rock Religion - Det tekniske nivaeu er højt, men musikken måske lige en tand for corny…?

1. Back Into Mystery
  2. Like A Lion In A Cage