Intense - The Shape of Rage

The Shape of Rage

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Spilletid:51.38

Jeg må indrømme, at jeg aldrig havde hørt Intenses musik; ja, jeg havde faktisk aldrig hørt om bandet. Det viser sig, at dette britiske band har været i gang siden 1991 og har en hel stribe demoer samt tre albums (dette er nummer tre) på samvittigheden, så det er vist ved at være på høje tid, at jeg blev bekendt med dem.

Stilen på "The Shape of Rage" er power metal af den lidt mere US-orienterede slags, men de trækker dog også en del på Iron Maiden som inspiration, hvilket vil sige, at der er masser af guitarharmonier og galloperende guitarer på denne skive, der i bedste Iced Earth-stil er blevet pumpet lidt op i tempo. Egentligt er det ikke helt ved siden af at sammenligne Intense med Iced Earth, da de dækker lidt det samme område indenfor power metal, og det er ikke helt utænkeligt, at Intense har fundet inspiration i Iced Earths tidlige lidt mere hårdtslående stil.

I hvert fald er der masser af power-thrash elementer at finde på denne skive, og det er sgu meget fedt med noget power metal, der har hårdtslående tendenser men samtidigt er melodisk og indeholder fængende omkvæd. Der er i bedste Iced Earth-stil (og bedste Iron Maiden-stil) også enkelte progressive elementer så som nogle skift hist og her, men i det store hele er der tale om hårdtrockende og røvsparkende power metal med fokus på 'power'.

Alle numrene på "The Shape of Rage" er bundsolide, og der er tale om både dygtige musikere og professionel produktion. Fans af US-power metal og power thrash bør bestemt give denne skive et lyt eller to.