Holycide - Annihilate... Then Ask

Annihilate... Then Ask

Genre:Thrash

Spansk metal i massevis…

Når Pandoras metalæske åbner…

I min anmeldelse af Crisix’ sindssygt fede skive From Blue To Black, der også endte med at blive årets skive 2016 for mit vedkommende, skrev jeg blandt andet, at jeg ikke kendte så meget til metalscenen i Spanien eller spanske metalbands i det hele taget. Når man opdager noget nyt og efterfølgende kradser lidt i overfladen, sker det jo af og til, at det vælter frem med fede bands. Det viser sig, at der er masser af fed metal fra Spanien, som f.eks. Violblast og dette ganske fede udspil fra Holycide, som er bandets første full-length.

I 2015 udgav de EP’en Toxic Mutation på det spanske pladeselskab Xtreme Music, hvor man kan finde masser af fede bands, både spanske og internationale. Et ganske interessant selskab, som udgiver en god portion af den nye thrash-bølge, der vel efterhånden ikke er så ny mere. Det korte af det lange er, at der er masser af fede thrash-bands at finde, og med Annihilate… Then Ask! er Holycide et af dem.

Først smadder-thrash, så spørger vi bagefter

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at disse drenge fra Madrid kan spille ganske habil thrash, og denne debut viser også, at kvaliteten er støt stigende i forhold til deres EP, der bestemt ikke var dårlig og alt i alt havde sine kvaliteter. De mangler bare lige det allersidste for at peake helt.

Der bliver fyret nogle ganske fede riffs af gennem hele pladen, men det virker, som om at guitarlyden er en lille tand for tyndbenet, og at der mangler lidt mere power i selve lydbilledet. Numrene i sig selv er som sådan ganske fede, og der er masser af kvalitet at hente både her og der – hør bare numre som åbneren ”Afterworld Remnants”, ”Eager To Take Control og ikke mindst ”Motörhead”, der ikke er et covernummer, men Holycides egen hyldest til Lemmy og co. Rytmesektionen arbejder supergodt, og der er bestemt ikke noget, hvor man tænker, at det her er jo direkte dårligt. Kvaliteten er bestemt til stede, både den musikalske og produktionsmæssige.

Det hele rykker sgu egentlig meget fedt, og man kan kun betragte stilen som værende klassisk thrash anno 2017 med alt, hvad det indebærer af aggressivitet, heftige riffs, Slayer-agtige soloer, bøllekor og en vaskeægte rå thrash-vokal, der bestemt ikke er genrens bedste, men som absolut holder den der ”lige ved og næsten”-kvalitet, som er kendetegnende gennem hele skiven. Alt i alt er Annihilate… Then Ask! et ganske glimrende udspil, som jeg klart vil anbefale enhver metalfan med hang til solid thrash, for både håndværket og kvaliteten er nemlig ret solid, og man keder sig aldrig i selskab med dette udspil. For vaskeægte thrash-freaks og kendere af genren er dette udspil selvfølgelig et must, der ikke må mangle i samlingen.

Find, køb og støt…

Jeg vil her på falderebet anbefale, at man tjekker Xtreme Music og deres bands ud, for der ligger sgu en del perler rundt omkring i det uendelige hav af metalbands i verden. Støt op omkring de bands, man synes om, og brug nogle af de surt tjente skillinger på at få en CD hjem til samlingen, således at vi også fremover kan have en metalscene, som man kan gå på opdagelse i og finde nye guldgruber af fede metalbands. Det gælder ikke kun Xtreme Music, men metalscenen generelt og i dette tilfælde Holycide!
KØB, FOR SATAN!!

1. Afterworld Remnants
  2. Annihilate... Then Ask!