Gallows Pole - Revolution

Revolution

Genrer:Heavy Metal, Power metal
Spilletid:40.42

Brugervurdering: 2/10 baseret på 1 stemme.

Man kan ikke være lige heldig hver gang. Og "Revolution" af østrigske Gallows Pole udgør ikke just nogen stor gevinst i metalmusikkens store lotteri. Jeg har skrevet i min anmeldelse af Portraits "The Murder of All Things Righteous", at det er forfriskende med noget god gammeldags heavy metal, men det forudsætter selvfælgelig, at der er tale om kvalitetsmusik.

Gallows Pole leverer også en omgang gammeldags omend mere rock 'n' roll inspireret, heavy metal på deres femte album "Revolution". Og det er der i sig selv ikke noget galt med, men jeg synes ærligt talt ikke, at særligt mange af sangene på pladen er specielt geniale eller originale, og mange af dem er alt for gumpetunge, synes jeg, så som "Dirty Love", der lyder som, kan jeg forestille mig, AC/DC ville lyde, hvis de var et dårligt band. "Hell Again" er ligeledes en AC/DC-inspireret affære, men mere vellykket og ligefrem fængende. "Dirty Love" følges af "Falling Rain", som starter meget lovende med et tungt men også lidt thrashet riff, men desværre ryger vi tilbage til gumpetung-land, når trommerne kommer på, og det samme sker med "Always", der lægger ud som en melankolsk rock-ballade, men ender som en ret middelmådig dinosaurrocksang.

Men det hele er ikke ren elendighed, og der er da nogle gode og mere fængende numre på pladen også. Åbningsnummeret, omend lyrisk ret fjollede, "You're In My Way" er egentligt meget fængende (selvom dens omkvæd lyder lidt som en Offspring-sang fra midthalvfemserne), og "Lonely Heart" har lidt af de kvaliteter som den succesfulde hard rock fra 80erne havde. "Early Days" er en lidt mere vellykket ballade, der kan minde lidt om U2 til tider. "Baby Come On" er en lidt tungere sag, men modsat mange af de andre sange på dette album kommer den ikke til at virke gumpetung, og så er der nogle ret fede riffs i den.

Når man tager i betragtning, at Gellows Pole har været aktive siden 1975, så synes jeg egentligt, at "Revolution" er overraskende amatøragtig, og jeg synes også, at sangerens monotone stil slet ikke passer den rock 'n' roll-inspirerede metalstil Gallows Pole spiller. Men jeg kan forestille mig, at det måske er fin musik at høre, hvis man bare skal slå hjernen fra og sidde derhjemme og slappe af med nogle pilsnere en grå søndag eftermiddag.

Eftersom der er nogle elementer på dette album, som jeg synes er gode, og nogle sange, der er udmærkede hele vejen igennem, giver jeg dette album fem dødningehoveder, selvom skuffelsen over amatørismen frister mig til kun at give fire.