Devlsy - Private Suite

Private Suite

Genrer:Atmospheric Post-Black Metal, Black metal
Antal numre:6

Har verden brug for et post-black metal band fra Litauen?

Det vælter som bekendt frem med nye black metal bands disse år, og mange af dem byder ind med stor kreativitet og (tiltrængt) mod på at forny genren, men har verden virkelig brug for et post-black metal band fra Litauen?  Det svar prøver Devlsy, som består af fire gutter fra Vilnius, at give os med deres andet album, Private Suite.  Devlsy startede som et blackgaze band tilbage i 2011 med store ambitioner om at blande alle black-genrene og udgav deres først plade A Parade of States i 2013. Tidligere i 2017 udkom så opfølgeren, som vi skal kigge på her.

Stemningsfuld start, men…

Private Suite starter stemningsfuldt og ganske lovende med ”Corridors”, der har en fin, post metalagtig intro. Det giver forhåbninger om, at Devlsy er et band, der kan noget specielt, men åbningsnummeret går snart over i noget ret traditionelt black, der føles, som noget man ligesom har hørt før. Og her har vi så den formel, som Private Suite følger resten af vejen: Traditionel og for det meste lidt uinspireret black metal, afbrudt af ret OK segmenter af post-, atmospheric- eller whatever-black. Skæring nummer to, ”Hatching Tomb”, følger således op med et catchy black ’n’ roll riff, der fungerer ret godt, men også her afbrydes stemningen af noget ikke helt så vellykket traditionel black.

Vokalen består pladen igennem af skrig, som vi kender det fra genren, bortset fra sidste nummer, ”Horizon Attached”, hvor en clean vokal dominerer. Specielt på plader, der inkorporerer mange forskellige stilarter, fungerer det ofte godt med noget afveksling, også på vokalsiden, men det virker ærligt talt noget malplaceret pludselig at inkludere det på albummets allersidste sang.

Bedre til post end black

Produktionen på Private Suite er egentlig ganske fin og mange af de alternative elementer i sangene fungerer ret godt, men man bliver aldrig rigtig revet med af stemningen, og det er altså et krav for en god black plade. Konklusionen er derfor, at Devlsy er noget bedre til post end black og det er måske den vej, de skal gå i fremtiden, hvis de vil videre fra de små, snuskede spillesteder i Vilnius og ud i verden.

1. Corridors
  2. Hatching tomb 
  3. Bring My Word 