Deadlock - The Arsonist

The Arsonist

Genrer:Melodisk Death Metal, Hard rock

Nyt og anderledes udspil fra tyske Deadlock

Deadlock blev dannet i 1997 i Schwarzenfeld, Tyskland. Der har løbende været udskiftninger af medlemmer men i dag består bandet af følgende; Sabine Scherer (vokal), John Gahlert (vokal), Sebastian Reichl (guitar, keyboard), Ferdinand Rewicki (guitar, vokal) og Tobias Graf (trommer). Albummet The Arsonist blev udgivet den 26/7 2013 og er Deadlocks sjette, fulde udgivelse.

Går den, så går den

Deadlock ligger hårdt ud med nummeret "The Great Pretender" på The Arsonist. Her præsenteres man for begge stærke vokaler samt musik med smæk i. Mit første indtryk er, at det er dygtige musikere og sangere, men det er hørt før. Bare ikke fra det her band – og det er lige præcis dét der får mig til, at lytte videre. Albummet fortsætter med sange som er ok, men jeg hører ikke meget nyt – det er udmærket musik, og opbygningen af sangene er som det forventes. Det stærkeste element er uden tvivl Sabine Scherers vokal og jeg synes, at det er fornuftigt af bandet ikke at bruge en klassisk sanger. Scherers vokal er skarp, ren, lige på og er en del af det der gør, at bandet ikke lyder helt som så mange andre. På The Arsonist har Sabine Scherer også et solo nummer, balladen "Hurt", og for satan hvor kan den kvinde synge! Hun har stemmekontrol, men forcerer ikke noget eller overdriver. Lige på og ligetil. Da jeg rammer nummeret "Darkness Divine" føler jeg, at stemningen ændrer sig lidt. Nu blev det lidt mere seriøst – her bliver smidt noget ekstra ind i musikken og der gøres mere ud af det tekniske. Der skabes en perfekt balance mellem de to vokaler uden, at det lyder fremprovokeret. Det samme gør sig gældende på det næste nummer "As We Come Undone", som er min personlige favorit på albummet. Musikken er blevet en smule mørkere, men Deadlock er uden tvivl i en spændende retning – det føles bare som om, at de begrænser sig selv. Deadlock lukker og slukker med nummeret "My Pain", hvor det lyder som om, at der pludseligt blev kastet disco ind i puljen, og det giver en flad slutning.

Jeg er ikke jublendes lykkelig over The Arsonist, det er en "hygge-plade" jeg kan smide på ind imellem, når jeg trænger til at høre noget, der ikke kræver en masse af mig. Jeg vil også uden tvivl følge Deadlock nysgerrigt da jeg synes, at de er i gang med, at bevæge sig i en spændende retning.

Trackliste: 1. The Great Pretender 2. I’m Gone 3. Dead City Sleepers 4. The Arsonist 5. Darkness Divine 6. As We Come Undone 7. Hurt 8. The Final Storm 9. Small Town Boy (Bronski Beat Cover) 10. My Pain

Her kan Deadlocks officielle video af nummeret "I’m gone" ses og høres.