Crimfall  - As The Path Unfolds...

As The Path Unfolds...

Spilletid:46:46

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 6,3/10 baseret på 3 stemmer.

Dette er første udspil fra finske Crimfall. Der spilles Epic Folk Metal med fuld tryk på. Det er fedt, det er smukt, der er smæk på, men bedst af alt... Det er unikt!

Hvis Epic Folk Metal intet siger dig og du egentlig bare syntes det virker som en underlige sammensmeltning af forskellige stilarter, så sidder du med nogenlunde den samme tanke som jeg havde inden jeg satte skiven i anlægget. Og ja det er faktisk også et underligt mix, men det er super fedt og super stemningsfyldt. Det hele lyder som en blanding af Turisas, Finntroll, Nightwish og sidst men ikke mindst den episke lyd af et hollywood soundtrack

Der er 3 hovedfaktorer, som gør Crimfall unikke. Den første faktor, er de to forsangere i bandet. Mikko Häkkinen, som synger den mørke growl ala black metal og Helena Haaparanta som står for den lyse skønsang. Det hele vikles ind i et magisk spindelvæv og serveres med en elegance og præcision der virker afspindigt veltænkt. Det hele går op i en højere enhed og det minder lidt om et møde mellem lyset og mørket, det onde vs. det gode. Der er en tyk fed kontrast men alligevel spindes det hele godt sammen og udfaldet er genialt.

Valget af musikinstrumenter er den anden faktor. Det har ikke været mig muligt at fremskaffe en liste over alle de instrumenter der benyttes, men kan afslører at vi snakker Bass, guitar, Trommer, Violin, harmonika, jødeharpe, cello og forskellige afskygninger af klokker. Det er herigennem vi får "Folk" delen serveret og hvilken servering. Det hele er særdeles stemningsfyldt og så lyder det hamrende godt.

Den sidste faktor, er den episke stemning som bygger hvert nummer op Det hele lyder afsindigt storslået og minder mest af alt som et soundtrack til en hollywood storfilm ala Troy.

Med disse tre faktorer allieret, så er der snak om et virkelig genialt, gennemtænkt og utrolig detaljeret debutalbum. Hvis man skal have en smagsprøve først, så prøv bandets myspace side eller spil Nightwish og turisas samtidigt mens du ser troy.

Kan kun på det stærkste anbefale dette enestående udspil og krediterer derfor med 10/10 kranier.