Crematory - Black Pearls - Greatest Hits 2-CD

Black Pearls - Greatest Hits 2-CD

Genre:Death metal
Spilletid:148.45
Antal numre:32

Crematory er et rutineret tysk gotisk dødsmetal-band, der har været aktive på scenen siden starten af 90erne. Selvom det gotiske altid har været en del af deres stil, så har bandet i stigende grad bevæget sig i en melodisk og næsten industrial keyboard-domineret retning.

Black Pearls er et temmeligt omfattende opsamlingsalbum, der byder på hele 32 numre fordelt på to CDer, så der er da masser at gå i krig med.

Crematorys stil falder desværre ikke helt i min smag - hverken deres mere dødsorienterede numre eller deres mere industrielle numre. Jeg er ganske enkelt ikke glad for brugen af keyboards of elektroniske elementer; ikke fordi der er noget galt med keyboards eller elektroniske effekter i metal generelt, men jeg synes bare, at de er alt for dominerende i Crematorys stil og, for at sige det rent ud, mega cheesy. Deres gothic-industrial numre fænger mig ikke - og enkelte af dem, så som "Ist Es Wahr" forekommer mig direkte latterlige. Deres gothic-death numre er mere vellykkede synes jeg, og lidt mere varierede, men jeg synes stadig ikke, at det meget melodiske keyboard-drevne musik passer til den growlede vokal. Og jeg tror, at den til tider nærmest poppede tilgang til metal og melodi ikke vil appellere til alle metalfans. Crematory er tydeligvis inspirerede af Depeche Mode (der er da også sneget sig et Depeche Mode cover-nummer ind på skiven), og det i sig selv er der ikke noget galt med - je ger selv ret vild med Depeche Mode - men jeg synes bare ikke, at Crematory formår at fange samme stemning i deres musik, som mange andre Depeche Mode-inspirerede metal-bands gør.

Selvom Crematory ikke lige er noget for mig, så kan jeg da høre, at der er noget gods i deres musik, og der er bestemt noget at komme efter, hvis man er til melodisk industrial gotisk metal og melodisk gotisk dødsmetal. Crematory for sig helt sikkert på at smække nogoet melodisk musik sammen, og, selvom guitarerne i mange tilfælde ikke tjener andet formål end at være bagrund for de melodisk keyboards, så er der stadig en del effektiv, groovy og tung riffage på dette album.

Hvis man er interesseret i den melodiske industrielle metal og gotisk dødsmetal, men ikke kender Crematory (men gerne vil introduceres til dem) så er denne opsamling måske et godt sted at begynde, da den jo er ganske repræsentativ for Crematorys stil og udvikling, og hvis det så viser sig at falde i ens smag, så kan man jo gå ud og investere i deres rigtige albums. Kan man til gengæld ikke udholde melodisk gotisk industriel metal, skal man holde sig væk.