Covered Call - Money Never Sleeps

Money Never Sleeps

Genre:Hard rock
Spilletid:41.56

Det, der fangede min opmærksomhed ved dette album, var coveret. Jeg kendte intet til Covered Call, havde aldrig hørt om dem og selvsagt aldrig hørt deres musik. Men coveret fængede min interesse, simpelthen fordi det var anderledes. Jeg havde således ingen ide om, hvad der var i vente, men coverent fik mig dog alligevel til at tænke, at det måske kunne være noget grunge-inspireret alternativ metal eller måske noget politisk grindcore eller måske noget industrial metal eller måske noget monotont og syret sludge metal.

Jeg skal love for, at mine formodninger (fordomme?) ikke blev bekræftet, for "Money Never Sleeps", der for øvrigt er svenske Covered Calls debut-album fra 2009, byder nemig på melodisk hard rock. Jeg tror ikke, at "Money Never Sleeps" appellerer til alle metalhoveder, da det som sagt er meget melodiøst og også en kende kommercielt. Og til trods for bandets faktisk tunge guitarlyd og åbentliyse brug af metalelementer, så ligger "Money Never Sleeps" nok mere i retning af den hårde rock end den rendyrkede metal.

Men, helt ærligt, så synes jeg faktisk, at denne plade er ret fed.

For det første er de fleste omkvæd ufatteligt fængende og nærmest skriger på, at man synger med på dem. Desuden er musikken, selvom den ikke er voldsomt original, ganske medrivende og opløftende - åbningsnummeret "All Because of Me" er dog en mere melankolsk type melodisk hard rock, men stadig fængende og et af mine favoritter på pladen, og "Anything you Want" er en kedelig pianoballade.

Det virker på mig som om Covered Call er inspireret af bands som White Lion, Pretty Maids, Guns 'n' Roses, AC/DC, Thin Lizzy og The Rolling Stone, og de formår altså at støbe disse indflydelser sammen til noget mere eller mindre solidt kvalitetsrock. Og så gør det det jo ikke værre, at produktionen er skarp og veldefineret.

Dog synes jeg, at luften går lidt af ballonen efter "Anything You Want" (som nok slet ikke skulle have været på albummet efter min mening). Det er ikke fordi anden halvdel af albummet er dårligere end første halvdel, for det er nogenlunde samme stil, men jeg tror, at balladen punkterer energien lidt, hvilket for de sidste numre til at virke ensformige - selvom sange some "Money Never Sleeps" og "What About Us" faktisk også er ret gode.

Et solidt hard rock album, der måske nok er for kommercielt til en del metalhoveder, men som egentligt har noget kvalitetsrock at byde på, og jeg tror, at fans af hard rock og mere melodiøst metal ville kunne lide det.