Cloudscape - Global Drama

Global Drama

/ Nightmare Records · Udkom

Genrer:Prog metal, Power metal
Spilletid:67.20

Cloudscape fremstår på "Global Drama" overordnet mere modent end mange af deres kollegaer inden for den progressive metal. Sangene på albummet har således en mere gennemskuelig struktur og større fokus på det melodiske end normalt for genren, og på trods af at alle medlemmer får demonstreret deres musikalske evner er det ikke noget der står i vejen for sangene som helhed. Udover det melodiske fokus er sange som "Cloak & Daggers" også et eksempel på at progressiv metal og tyngde sagtens kan gå hånd i hånd. Førnævnte sang er da også et af højdepunkterne på "Global Drama", hvor sangen desuden får et anstrøg af mere etnisk karakter i den afsluttende del af nummeret.

Cloudscape demonstrerer professionalisme til fingerspidserne på "Global Drama" og skønt det er en fornøjelse at høre et band, hvor alle medlemmer kan deres kram, bliver det på "Global Drama" lidt for pænt og på sin vis udramatisk at høre albummet igennem. Skønt Cloudscape sjældent befinder sig på det progressive overdrev, er jeg stadig af den overbevisning at en "Less is more"-filosofi ville gavne sangene. "Global Drama" er et fint album, der har mangler de sidste detaljer for virkeligt at udmærke sig.