Cannabis Corpse - Left Hand Pass

Left Hand Pass

Genre:Death metal

Kan man joke med metal?

Åh, nej! Ikke nu igen! Left Hand Pass er album nr. fire fra Cannabis Corpse – joke-bandet, der nægter at dø. De udgav deres første EP tilbage i 2006, og siden er fulgt en lind strøm af EP’er og fuldlængdealbums efter fuldstændigt samme skabelon: traditionel death metal krydret med hash-relaterede sangtitler, der ofte refererer til andre, klassiske death metal-numre. Og det er så desværre stort set det. Den primære reference er jo altså Cannibal Corpse. Og nok er de et af de vigtige bands i genren, men hånden på hjertet, er de ikke selv lidt et joke-band med deres 80’er-horror-movie-splatterunivers og mere eller mindre grinagtige covers? Ud over det har de stort set haft det samme musikalske udtryk siden starten af sen-80’erne, og hvor seriøst kan man egentligt overhovedet tage dødsmetallens svar på AC/DC?

Generelt må man jo også indrømme, at metal kan balancere på kanten af det latterlige (er du uenig i dette, så tjek fx en 80’er-video med Judas Priest, tag til Iron Maiden-koncert og stil dig foran Janick Gers, eller gå på YouTube og find hvilken som helst video med Cannibal Corpse. Er du stadig uenig, kan det være, du bare tager både dig selv og metal for alvorligt). Med andre ord: Her på Heavymetal.dk synes vi, det er fair nok at gøre grin med alting – også metal. Der er bare et krav: Det skal altså være sjovt. Og her fejler Cannabis Corpse desværre totalt.

Talentfuld metervare-død

Left Hand Pass består mest af metervare død, ganske talentfuldt lavet, javist, men det er på ingen måde originalt. Når man skræller det ultratynde fernis af humoristiske sangtitler af, er der stort set ikke noget tilbage. Hverken tekster eller musik indeholder nogen form for humor, og hvad er så pointen med det hele? Her er altså et band, der på den ene side ikke er særligt sjove og på den anden side tilsyneladende slet ikke tør tage deres håndværk (eller tør man sige det: kunst?) alvorligt. Left Hand Pass fremstår derfor nærmest ynkeligt og ikke ret meget andet.

Det er jo ikke sjovt!

Det er faktisk så u-sjovt, at man bliver sur og slet ikke orker at dykke ned i de musikalske elementer, der rent faktisk fungerer – og dem er der trods alt en del af. Særligt brillerer guitarist og nyeste medlem, Ray Suhy fra Six Feet Under. Han shredder ærlig talt fantastisk, og det er en af grundene til, at albummet her trods alt får en femmer. En anden er denne sangtitel: ”Papyrus Containing the Spell to Protect Its Possessor Against Attacks from He Who Is in the Bong Water”. Men hvis et band ikke kan tage sig alvorligt selv, hvorfor skal vi andre så? Left Hand Pass er en ommer, og hele projektet bør nok bare lukkes ned. Joken holder ikke mere, hvis den nogensinde har gjort det.

1. The 420th Crusade
  2. In Dank Purity
  3. Final Exhalation