Candlemass - Documents Of Doom

Documents Of Doom

Type:DVD
Genrer:Doom metal, Heavy Metal
Spilletid:150
Antal numre:0

Et af sidste års bedste gendannelser er uden tvivl de svenske epic doomere Candlemass. For at fejre deres tilbagevenden har de bragt denne super fede dobbelt DVD på markedet. Første skive indeholder et kanon show fra Fryshuset i Stockholm som blev optaget i 1990 til en dengang planlagt live video. Det kan næsten ikke ses at dette har været optaget i VHS formatet da både lyd og billede er i topklasse, soundtracket burde man kende hvis man er fan af bandet, da det ifølge bandet er fra den samme koncert som deres live plade fra dengang. Messiah Marcolin er i topform og doomdancer i hans legendariske munke kostume til tonerne af klassikere som "Dark Reflections", "Well Of Souls", "Demons Gate", "Mirror Mirror" og mange flere. Bandet spiller perfekt og ifølge dem selv er der næsten ingen overdubs på (kun en enkelt bas node på "Bewitched" og guitar soloen i starten af "Demons Gate"), desuden er der ingen tvivl om at Messiah har en af de kraftigste og mest markante stemmer indenfor metal genren med hans baryton stemme. Disc 2 tager afsæt i bandets gendannelse og starter på Sweden Rock festival hvor et meget nervøst band tager publikum med storm, her ses også tour manager Ole Bang (Mercyful Fate, King Diamond) der sørger for at bandet kommer på scenen til tide. Derudover følger vi bandet på resten af turneen der gik under sloganet Summer Of Doom, alt lige fra Bang Your Head til Wacken Open Air hvor bandet virkelig kører på alle otte cylindre. Selvfølgelig er der også de sædvanlige skarnsstreger, med som en pissefuld Warrel Dane der prøver at synge Candlemass sange med en promille på 3,2, og bar røv og skabsbøsse tendenser hos forskellige medlemmer. Tilsat dette er der materiale helt tilbage fra 1987, for eksempel bandets første gig nogensinde og en vellykket koncert i Londons berømte Marquee. Fedest her er bandets version af Dire Straits hittet "Sultans Of Swing", som her er blevet døbt til "Sultans Of Doom". Desuden kan man se en ret så kikset TV Show optagelse hvor firser ungdommen danser løs til bandets mørke og dystre lyd. De små bonus ting bliver man selvfølgelig ikke snydt for, der findes en biografi af de bedre, en diskografi, et billedgalleri og bandkommentarer til de forskellige ting. En skive hvis du har gutterne ovre med en pose pils og skal have tiden til at gå i godt selskab.