Bombus - Repeat Until Death

Repeat Until Death

Genrer:Heavy Metal, Hard rock

De aktive herrer sparker deres tredje album ud over de svenske grænser

Tour, Drink, Eat, Repeat

Svenske Bombus er ude med opfølgeren til det udmærkede album fra 2013, The Poet and The Parrot. De fire langhåret mænd fra Göteborg er nogle aktive landevejsriddere, der turnerer flittigt og som senest bragte dem forbi Danmark i december sidste år som opvarmning for Clutch. Bandet valgte for en stund at plante deres ben i Sverige, hvor de har indspillet deres tredje album, Repeat Until Death, med Century Media bag roret. Indspilningen er foregået hos Jens Bogren, som blandt andet har arbejdet sammen med Opeth, Arch Enemy og Amon Amarth.

De kan bare et eller andet i Sverige

Sverige har i mange år været særdeles leveringsdygtige i lækkert metal, hvorimod os i lille Danmark, har haltet lidt efter, set bort fra Volbeat, Mercyfull Fate og en fjerdel af Metallica. Det vrimler derimod med metalbands hos vores skandinaviske brødre i Sverige, og nu vil Bombus så bidrage til udvidelsen af deres metaleksport. Det gør de ganske udmærket med dette velspillede, fordrukne, rock ’n’ roll in your face-album. For det er præcis sådan, jeg vil beskrive det, og det kunne vel heller ikke lyde mere svensk? Og det er godt, ligesom dette album til dels også er. De har bevaret den fede attitude og de velspillede tighte riffs, men lyden er væsentligt forbedret på dette album. De spilder heller ikke tiden og brager der ud af i hårdt tempo lige fra start med åbningsnummeret ”Eyes On The Price”. Det er tydeligt at høre, at der er kræset om lyden og detaljerne på dette album, og når det er sammensat med fede numre som ”You the Man” og ”Deadweight”, så har man et rigtig godt udgangspunkt. Sidstnævnte nummer, som også er første single, byder sågar på sing a long, fede riffs, lækker vokal og er klart bedste nummer.

Tilbage til landevejene

Nuvel, pladen er rigtig godt sat sammen, men der er altså langt mellem de fede numre, og den vil helt sikkert ikke køre på repeat til min død, med mindre jeg stiller træskoene i meget nær fremtid. Albummet byder på en helt masse fedt sat sammen med en velproduceret indspilning, men det kan desværre ikke bære albummet helt til tops. Jeg har bestemt nydt at lytte til det, men jeg tror bare ikke, jeg kommer til at høre det igen lige foreløbig. Men hvis chancen byder sig, så kunne jeg godt finde på et se dem på en scene, for tror helt sikkert albummet vil stå sig meget stærkere live end igennem mine højtalere. Men det er bestemt værd at give en chance, hvis du er fan af hardrock og bands som Gehennah og Sabaton. Med dette album er bandet trådt et skridt længere op af stien, men de mangler stadig lidt endnu, og derfor giver jeg dem syv kranier.

1. Eyes On The Price
  2. Rust
  3. Deadweight