Black Book Lodge - Steeple And Spire

Steeple And Spire

Genrer:Rock, Psychedelic Rock

Progressiv rock med massive rødder

Steeple and Spire er tredje udspil fra det danske band Black Book Lodge, ikke at forveksle med det svenske studie Black Lodge Records. Selvom bandet er svært at genrebedømme, er skiven et meget luftigt, let progressivt rockalbum, som virker til at have inspirationer og rødder i psykedeliske stonerrockbands fra 70’erne.

I stedet for at starte ved starten vil jeg starte ved titelsangen ”Steeple and Spire”, et seks minutter langt nummer, som er svævende og mystisk, lidt som en svævetur gennem kosmos. Det starter med et over ét minut langt instrumentalt stykke, som afbrydes af en skrøbelig vokal, tilbagelænede trommer og guitar, som starter med at følge vokalens melodi, men langsomt går over i et fingerspil. Det er tydeligt at høre, at det er nogle dygtige musikere, som har været på spil. Hele sangen bliver mere dyster gennem rumrejsen og slutter med brud på iltmasken og en intens åben slutning.

Både lyrisk og instrumentalt virker hele albummet let og svævende, men også gennemtænkt og kontrolleret på en organismeagtig måde. Albummet fremstår som en helhed, måske endda lidt som et konceptalbum, men uden at være stift og med en enorm åbenhed.

Lytbar og med god produktion

Det svære ved at skrive om Steeple and Spire er, at mange af sangene har den samme følelse og ensartede lyd, på samme måde som træerne har ensartede blade, og at albummet samtidig er virkelig godt produceret og har en åbenhed, der gør skiven ekstremt lytbar for fans af alle genrer, endda også hvis de ikke interesserer sig for mørkere og tungere musik. Albummet har også et hint af nostalgi, som kan forbindes med mange af de ældre store drenge som for eksempel Led Zeppelin og Pink Floyd og nyere store drenge som Muse.

For at tage fat på produktionen så er den kort fortalt rigtig god. Selvfølgelig lyder albummet fedest i et lækkert headset eller over en dyr højtaler, men selv i et af Apples utroligt dårlige telefonheadsets lyder albummet stadig virkelig, virkelig fedt. Mixet er lavet af Jakob Gundel, som også slår på trommer på skiven, og Ronny Jønsson, som synger, og det kan virkelig mærkes, at mixet er lavet af nogle, der selv har gennemarbejdet materialet og ønsker, at det skal blive så tæt på perfekt, som det kan komme.

Sæt skiven på og luk verden ude

Steeple and Spire er et godt, solidt album, som favner bredt, men det betyder også, at det nogle gange bliver en lille smule for fladt i udtrykket og til tider også meget ensformigt og lidt langtrukkent, hvilket er virkelig ærgerligt! Jeg vil sætte skiven på og lukke verden ude, og så ses vi bare i morgen, for jeg glæder mig til at se mere til Black Book Lodge.

1. Weightless Now PT. I
  2. Weightless Now PT. II
  3. The Tower Bell