Bakken - Death Of A Hero

Death Of A Hero

Genrer:Power metal, NWoBHM

Powerfuld pondus vs. triviel tomgang Nogle gange kan tingene godt gå lidt for stærkt for nye bands, for i hvert fald burde disse givetvis entusiastiske og velmenende gutter nok have ventet et år mere, inden de smed Death of a Hero på gaden. Denne udgave af Bakken kommer fra Belfast i nord Irland, og forlyster sig med en omgang tysk inspireret powermetal tilsat en god dosis NWOBHM. De blev dannet i 2011, men allerede året efter gik de i Parlour Studios (Evile, Savage Messiah, Sacred Mother Tongue m.fl.) for at indspille deres debut;Death of a Hero. Jeg vil hertil gerne sige at selve lydbilledet fremstår upåklageligt, og at musikerne hver især gør en fin indsats. Musikken virker nemlig betydelig stærkere end vokalen, som i dén grad mangler gennemslagskraft. En mangelfuld sanger kan ødelægge en del, og det er desværre også tilfældet her. Simon Pickett’s stemme lyder mildest talt alt for spag til denne type musik. Skal der spilles med musklerne, skal lungerne jo også gerne følge med. Men der er også gode ting af spore, for her og der popper der lidt twinguitar a la Judas Priest og Iron Maiden frem i numrene, og disse tiltag fungerer faktisk ganske glimrende, og løfter helheden betragteligt. Endvidere er der op til flere gode riffs og flotte melodistykker undervejs, men albummet lider desværre af at der ikke er bare ét decideret helstøbt nummer fra start til slut. Sangskrivningen og udtrykket er dertil alt for anonymt. Den afsluttende "Voyage Of Aodh" viser for alvor både bandets styrker og svagheder, da det nummer rummer både deres råhed og melodiske sider. Jeg håber og tror dog de vokser med opgaven.

1. Darkest Day 2. Mystic Mogul 3. The Cursed 4. Sasquatch 5. Back to the Future 6. Get Back to Your Feet 7. Fortress of Evil 8.Voyage of Aodh

Voyage of Aodh er albummets sidste og et af de mest vellykkede numre fra Death of a Hero.