Armored Saint spiller koncert i Hole⁴⁴, Berlin .
Armored Saint - Win Hands Down

Win Hands Down

Genre:Heavy Metal

Tiden flyver … men ikke for Armored Saint

Tid til en indrømmelse! Armored Saint er ikke et band, jeg på nogen måde har fulgt særligt tæt. Mit sidste - og eneste - indkøb med bandet ligger helt tilbage i 1987, hvor jeg købte Raising Fear. Siden har mine møder med bandet begrænset sig til enkelte numre i ny og næ. Derfor var jeg, synes jeg selv, også lidt kommet på en opgave, da jeg skulle prøve at finde frem til en anmeldelse af deres nyeste skive her.

So here goes: Armored Saint lyder anno 2015, i mine ører, ikke meget anderledes end de gjorde i 1987. De spiller stadig straight forward heavy metal, og det gør de godt. Jeg vil starte med at rose produktionen. Den er tung, tidssvarende og giver rigtig fin plads til de forskellige instrumenter. Den giver en fed heaviness til musikken!!

Solidt eksekveret, men til den tørre side

Så gælder det musikken, og det er tydeligt, at Armored Saint er nogle rutinerede herrer, for der er et fedt flow og mange gode riffs. Men denne anmelder savner de der numre, der bare står ud, og sidder fast i hjernebarken. Der er egentlig masser af genkendelighed i musikken, men den fanger mig aldrig rigtigt sådan for alvor. Og hvorfor så det? En af grundene kan måske være, at jeg finder John Bush’s vokal ret tør og kedelig. Bevares, han synger ikke ringe, men han mangler, i mine ører, i den grad noget power, noget der gør, at han løfter musikken til et højere niveau. På nummeret ”With a Head Full of Steam” bliver han bakket op af en kvindelig sanger, og dette løfter virkelig nummeret. Musikken på Win Hands Down kan der ikke sættes en finger på, den er solidt og prof eksekveret, men havde denne skive været en bøf, havde jeg foretrukket den en anelse mere til den rå side… i særdeleshed på den vokale front!

En kort afrunding

Jeg er ikke - og har aldrig været - specielt vild med Armored Saint, men jeg vil tro, at hvis man er fan, så kan det selvfølgelig ikke gå hurtigt nok med at få skiven hjem i samlingen! Den er hverken værre eller bedre end nogle af de skiver, jeg har hørt med bandet gennem tiden.

1. Win Hands Down
  2. Mess
  3. An Exercise In Debauchery