Albatross - Dinner Is You

Dinner Is You

Type:EP
Genrer:Prog rock, Heavy Metal
Antal numre:4

Denne EP, som er blevet anmelderrost verden over, er det første udspil fra det indiske horror-metal band Albatross.

Og de fire numre herpå er metal af høj kvalitet, som er meget inspireret af King Diamond (de er faktisk så inspirerede af King Diamond, at deres største drøm er at komme til Danmark og spille live). Og King Diamond-forbindelsen er der da, for det er nemlig ingen ringere end Andy LaRoque, der har mixet denne EP. Produktionen er på alle måder professionel, og lyden er klar og ren, og man kan høre alle musikalske detaljer. Musikken selv er velkomponeret og fuld af interessante skift og overraskelser, som vi kender fra King Diamonds egen musik. Det lyriske univers fortæller en bizar historie om kannibalisme, klasseforskelle og retsystemer, som er så langt ude, at det er fedt.

Sangeren, Biprorshee Das, fortjener at blive fremhævet, for han er en yderst alsidig vokalist, som kan synge i nærmest alle registre og stilarter. Dog kan jeg bedst lide hans midterregister, fordi der er en vis 70er-rock-kvalitet over hans stemme, som minder mig lidt om Ian Anderson fra Jethro Tull.

Intronummeret "The Great Plague of the 21st Century" er en lidt uhyggelig, men også overdramatisk, parodi på "Ring-a Ring-a Rosie", hvor sang nummer to, "The Dining Table" er et meget varieret metalnummer med mange skift og overraskelser (der er især et skævt riff, der starter 2:07, som jeg er ret vild med). Det mest King Diamond-inspirerede nummer er "In the Court of Kuru", som indeholder breakdowns og interessante riffs en masse samt en imponerende klassisk metal guitarsolo. Det fjerde og sidste nummer "Among the Cannibals" er en episk 9-minutters sang, der med sine Schuldinerske riffs of mange skift, er næsten progressiv.

Nu har jeg lavet en del referencer til King Diamond. Albatross er inspireret af King Diamond, men det skal siges, at de ikke er et klonband. Der er faktisk meget originalitet over deres musik, og jeg glæder mig til at høre flere output fra dem i fremtiden.

Anbefalet til enhver fans af klassisk heavy metal!