Gordian Knot - Emergent

Emergent

/ Intromental · Udkom

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:49:48

Den tidligere Cynic bassist Sean Malone har siden 1999 syslet med hans projekt Gordian Knot, der nu er klar med det andet album. Jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke har hørt debut-albummet, hvorpå der skulle medvirke musikere fra så promonente bands som King Crimson, Dream Theater og Watchtower. Jeg kan derfor ikke drage sammenligninger til "Emergent", hvorpå der også medvirker et hav af musikere, blandt dem den geniale guitarist Paul Masvidal (Cynic/Death) og en af de absolut bedste trommeslagere på denne planet Sean Reinert (Cynic/Death). Musikalsk må Gordian Knot helt klart betegnes som Fusion. Alle numre er instrumentale og på så højt et teknisk niveau at det et eller andet sted må være musik for musikere. Dejligt svævende, stemningsfuldt og afslappende må være nogen af kodeordene for "Emergent", der bevæger sig i sit helt eget musikalske univers af drømme og mystik. Her er virkelig blevet kælet for selv den mindste detalje! Den fede produktion er leveret af selveste Scott Burns og indspillet i legendariske Morrisound Recordings i Tampa, Florida. Dermed skal man ikke forvente den klassiske Deathmetal-lyd, som Scott Burns så glimrende leverede i starten af 90'erne. Jeg vælger ikke at give "Emergent" karakter, da jeg mener at man skal have en vis musikalsk sans for at syntes om Gordian Knot. For det musikalske niveau kunne der nemt gives 100%, men køber man CD'er for at få hørt noget ordenligt rendyrket hegn, der rykker, ville Gordian Knot ikke være det bedste køb. Her er absolut tale om musik for kendere!