The Necrotic Manifesto

Genre:Death metal
Antal numre:14

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Nyt udspil fra belgiske Aborted - The Necrotic Manifesto er i dén grad et album, der skal lyttes til - højt og ofte!

Introduktion

Det belgiske Death metal band, Aborted, har været på banen siden 1995, og har i løbet af årene haft en del udskiftninger blandt besætningen. Det eneste originale 95'er medlem er medgrundlægger/sanger, Sven "Svencho" de Caluwé. Siden 2012 har besætningen dog været stabil, og Aborted består yderligere af JB van der Wal på bas (Ex-Atrocity/ Leaves' Eyes), Ken Bedene på trommer (Ex-Abysmal Dawn/ Blood Of Cain), Danny Tunker på guitar (Ex-God Dethroned/ Vomitory) og Mendel bij de Leij på guitar (Ex-Edge Of Anger/Bloodline). Aborted er nu pladeaktuelle med deres ottende studiealbum, The Necrotic Manifesto.

Gennemgang

The Necrotic Manifesto udkommer den 28.04.14 via Century Media Records, og består af 14 numre, der strækker sig over i alt 42 minutter. Albummet er produceret i samarbejde med danske Jacob Hansen og Jonas Haagensen. Jacob Hansen har tidligere lagt hånd på Aborted albums – Blandt andet 2003-Klassikeren, Goremageddon, og med resultatet af The Necrotic Manifesto kunne der være udsigt til endnu en klassiker på listen. Produktionen er i hvert fald - som forventet - i top! Lyden er super lækker, uden at være for finpudset. Aborted leverer et bombastisk album, sprængfyldt med energi. Som vi kender det fra Aborted, er det aggressiv dødsmetal: Trommerne kører i maskingevær-tempo og guitarerne er hidsige. Sven de Caluwé leverer de vildeste growls – i alle afskygninger, og det er heller ikke på The Necrotic Manifesto han taber pusten eller bliver ensformig at lytte til. Tværtimod! På albummet får vi ørehængere, som "Coffin Upon Coffin", du kan tjekke ud nedenfor, eller "Die Verzweiflung", der har nogle ret fede elementer, som hvinende guitar anslag, akustisk klingende toner og parts med forholdsvist langsomt tempo, på den fede måde. De fleste af numrene har nogle ret vilde og tekniske udskejelser, på især trommer og guitar. Guitarsoloerne overrasker indimellem med overlegen teknik og der er generelt virkelig styr på instrumenterne – For eksempel er nummeret "Cenobites" virkelig kræs – både hvad musik og vokal angår. Musikalsk er der et fantastisk flow, og det er lige meget, om vi får hurtig og aggressiv lir eller mere tung og teknisk – Det flyder, og hænger 100% lækkert sammen - Der er virkelig smæk for skillingen! Og uanset hvilken form for vokal de Caluwé kaster sig ud i, lyder det bare vildt. Der er så megen power i vokalen, uanset om han kører den dybe growl eller en mere clean vokal. Ham er jeg mere end begejstret for!

Konklusion

Aborted leverer med The Necrotic Manifesto et super fedt album, der vil behage deres fans og de, der er til højtempo dødsmetal og lækre growls vil med sikkerhed også begejstres. Aborted har udviklet sig i form af mere melodi, dog ikke mere, end deres stil kan bære. The Necrotic Manifesto er helt klart et bevis på, at Aborted er i topform og med sikkerhed er tilbage på stien, hvor de hører hjemme!

Trackliste: 01 – Six Feet Of Foreplay 02 – The Extirpation Agenda 03 – Necrotic Manifesto 04 – An Enumeration Of Cadavers 05 – Your Entitlement Means Nothing 06 – The Davidian Deceit 07 – Coffin Upon Coffin 08 – Chronicles Of Detruncation 09 – Sade & Libertine Lunacy 10 – Die Verzweiflung 11 – Excremental Veracity 12 – Purity Of Perversion 13 – Of Dead Skin & Decay 14 - Cenobites

Så skal der skrues op – Her kommer Coffin Upon Coffin: