Slow Death Factory, PitchBlack og The Cleansing

The Rock, København K

Denne aften på The Rock bød i sandhed på en sublim opvisning udi velskænket smadder. Første navn på scenen var The Cleansing, som er et sprit nyt band dannet på dele af resterne fra Københavnske Usipian, der gik i opløsning tidligere på året. Musikalsk fortsætter The Cleansing, hvor Usipian slap, hvilket vil sige uforfalsket dødsmetal af den bedre skuffe. Der var godt nok fart på drengene, og det var tydeligt at disse herrer var særdeles erfarne på deres instrumenter. Så vidt jeg var blevet orienteret var dette deres debut koncert, og derfor er det ekstra imponerende at numrene blev fremført med så stor overlegenhed. På trommer har de også Morten Løwe Sørensen (Submission, The Arcane Order), og han er sgu noget af en kapacitet at have med ombord. Bestemt et band det er værd at holde øje med fremover, hvis man er til brutal og teknisk deathmetal.

Næste band på scenen var Slow Death Factory, og dem havde jeg egentlig regnet med skulle spille til sidst. Som folk sikkert ved, består døds fabrikken blandt andet af velkendte navne som Morten Gilsted, Lasse Bak og Rolf Hansen, alle kendte fra deres fortid i Illdisposed og medvirken på det eminente "Submit" album. Selve bandnavnet er da også hentet fra et nummer fra selv samme skive. Indenfor det sidste års tid er der dog sket en forskel i fabriksbesætningen, således at Søren Kirkegaard, har overtaget mikrofonen fra Martin Rosendahl, og Roar Christoffersen er blevet afløst af Rasmus Henriksen på bas. Det har gjort at bandet på vokalfronten, har fået et mere direkte thrashy touch. Jeg kunne nu mægtig godt lide Rosendahl’s dybe brøl, men Kirkegaard bringer nu alligevel ekstra saft og pondus til bandets numre. Live skyldes dette ikke mindst at han er en skide god performer, der har en god kontakt til publikum. Men generelt må man sige at der er tale om band der føler sig godt hjemme på de skrå brædder, og deres spilleglæde smittede da også af på folk. I hvert fald har jeg sjældent set så mange glade ansigter til en ’death’ metal koncert. For at kalde SDF et death metal band, er nok at skyde lidt forbi begreberne, men lev med betegnelsen groovy smadder. Herhjemme leveres den slags næppe bedre og mere overbevisende end med treenigheden Rolf, Gille og Ged ombord, hvorfor jeg med stor glæde ser frem til endnu en dosis. Live såvel som plade!

Sidste band var Pitchblack der med albummet ’Designed To Dislike’, løb med prisen for årets metal debut, ved det nyligt overståede DMeA. Jeg erkender blankt at jeg ikke har fået hørt nogle af de andre nominerede i denne kategori, udover netop Pitchblack. Kendsgerningen er dog blot, at uanset hvordan jeg vender og drejer det, så ER det eneste jeg beundrer ved Pitchblack, deres åbenlyse energi. Og som sådan spiller de sgu også rimelig godt på deres instrumenter. Problemet er blot at de mangler numre der bider sig fast. Nuvel, af forskellige årsager var jeg nødt til at forlade The Rock inden deres afslutning, så måske jeg ikke nåede at se dem peake. Men alt i alt en fantastisk aften, med god drøn på svineriet!