Pretty Maids

Gimle, Roskilde

Det er et kedeligt faktum at der efterhånden går længere og længere tid imellem, at Danmarks ubestridte hardrock konger udgiver nyt materiale. Til gengæld skal de have stor ros for at have tillagt sig den dejlige vane, at komme ud og spille op til fest hvert år, når efterårs/vinterkulden står og banker på. For er der noget Pretty Maids mestrer, er det nemlig kunsten at fyrer op til fest, og det er vi nogle der trods alt stadig sætter pris på. Jeg var godt nok lidt spændt på at opleve, hvor mange mennesker dette arrangement kunne trække, i en til tider grå provins som Roskilde. Men omkring 250-300 mennesker havde alligevel valgt at trodse efterårsblæsten, og fundet vej til Gimle. Det synes jeg var ganske ok, taget i betragtning at The Rock samme weekend havde Prog Power festivalen på programmet – og jeg ved da også at indtil flere folk stod lidt i et dilemma, om hvor aftenens skål skulle stå. At dømme ud fra de mange glade ansigter rundt om i salen, kan det for mit vedkommende konstateres at Pretty Maids var det helt rigtige valg. Ikke specielt overraskende blev koncerten skudt i gang med en åbenlys kickstarter som "Sin-Decade", men at "Lethal Heroes" kom i direkte forlængelse, var sgu for mit vedkommende noget af en særdeles glædelig overraskelse. Lige præcis dette nummer har jeg altid elsket, men desværre aldrig tidligere hørt i live sammenhæng. Nøj, hvor var det fedt endelig at høre "Lethal Heroes" i dets rette element, og så var det ellers bare op foran! "Jump The Gun" pladen (hvor nummeret stammer fra, red.) er sgu bedre end dens ry – og dermed basta! Lyden denne aften var i øvrigt rigtig god, men det plejer den jo sådan set også at være på Gimle, så herligt at Roskilde endelig har fået sig et ordentligt spillested. Skal jeg endelig nævne noget negativt ved koncerten, kan det konstateres at setlisten var helt blottet for de mere nedstemte (og nyere) numre, såsom eksempelvis "Virtual Brutality" og "I Am The End", hvilket jeg synes er noget ærgerligt, da disse numre giver noget ekstra tung kant til resten af bag kataloget. Nuvel, flueknepperi har for mig aldrig stået som noget specielt positivt, og kendsgerningen er da også den, at jeg følte mig særdeles godt underholdt i de godt og vel halvfems minutter koncerten stod på. Både Ronnie Atkins og Ken Hammer var i rigtig fin form og leverede sammen med resten af truppen (Kenn Jackson på bas, Allan Tschicaja på trommer og Morten Sandager på keyboard) endnu en svinefed koncert. Så gør dig selv den tjeneste at tjekke bandet ud, på én af følgende datoer; torsdag 4 december (Amager Bio), fredag 5 december (Horsens Ny Teater) og lørdag 6 december (Banehuset).

Disse numre blev spillet på Gimle:

Sin-Decade
Lethal Heroes