Napalm Death

Gimle, Roskilde

Det er vel efterhånden ti år siden jeg købte min sidste Napalm Death cd, men det betyder ikke at jeg vil snyde mig selv for en omgang smadder, når nu de aldrende grindlømler kommer forbi en ellers dødssyg onsdag, og spiller op til dans. Dette var eneste DK show på turneen, så måske havde jeg forventet et udsolgt Gimle, men der var rigeligt med plads. Måske dette skyldes at der samme aften var Kataklysm inde på Stengade, og selvom man jo ikke helt kan sammenligne de to bands, ja, så har de jo nok taget lidt af hinandens publikum alligevel. Som support havde Napalm to finske bands med, Deathbound og Scourger, men ingen af disse havde jeg noget som helst kendskab til, hvorfor jeg valgte at komme lige umiddelbart før Napalm skulle på.

Nu har jeg efterhånden set Napalm Death en lille håndfuld gange, og det har som regel altid været en fornøjelse at se dem – og denne aften var ingen undtagelse. Barney spasser stadig totalt ud, og er en af de mest besynderlige frontmænd jeg har set. Der er gang i ham må man sige. Shane bassemand har vel det mest håbløse hår metalscenen endnu har oplevet. Ja, alt er bare som det plejer at være med Napalm Death, og som forventet smeltede mange af numrene sammen til en grødet masse af larm. Men det var fedt alligevel, og det var det fordi at bandet spillede med en imponerende intensitet, samt det faktum, at det denne aften blev muliggjort at stagedive. Og det blev der i dén grad. Troede efterhånden stagediving var blevet skudt helt i jorden herhjemme, af alle de forsigtige spillesteder. Men her var folkene på Gimle heldigvis fremme i skoene, og lod folk skabe sig, som folk nu bør skabe sig, når et band som Napalm Death spiller. Det gjorde at der opstod en virkelig fed stemning, og det var en fryd at se alle de friske folk der gik til vaflerne med mosh og spring, også selv om nogle af springene fejlede lidt. Pyt med det, den gode stemning var i hvert fald ikke til at tage fejl af, og jeg kan kun sige af Gimle var det helt perfekte sted til afholdelsen af koncerten, hvorfor det naturligvis vil glæde mig, at opleve flere af denne type arrangementer i vandtanken. Eneste kritik punkt: hvor fanden blev "Mass Appeal Madness" af?. Fy, den skal sgu bare være der!