Iced Earth

Lille Vega, København V

Iced Earth Live med deres "nye" forsanger Stu Block? Ja, det spørgsmål glædede jeg mig til at få svar på. Sidste gang jeg oplevede Iced Earth uden Matt Barlow var da Tim "Ripper" Owens havde taget over. Den gang var jeg ikke tilfreds med valget af forsanger, men det var med et open mind at jeg drog mod København og lille Vega for at give Hr. Block og Iced Earth en chance for at vise deres værd live.

Elm Street

Først band på scenen var det australske band Elm Street. Bandet blev dannet i Melbourne i 2003 under navnet Raid og skiftede så navn til Elm Street. Bandet udgav i 2011 deres første hele album og så vidt jeg ved så var denne optræden deres første i Danmark.

Bandet spiller klassisk Heavy Metal, eller det prøver de i hvert fald, for deres optræden denne aften var næsten ikke værd at skrive om. Musikken var usammenhængende og til tider helt ude af takt.Forsangeren var en ren parodi på scenen, alt for påtaget forsøgte han at virke overlegen og når han henvendte sig til publikum var det uden held. Denne aften var ganske enkelt en ommer fra Elm Streets side af. Bedre held næste gang fristes man til at sige. Elm Street fik 30 minutter på scenen.

Min anmeldelseskarakter ender på: 3/10 kranier

3/10

Warbringer

Næste support band på scenen var det amerikanske thrash band Warbringer. Bandet blev dannet i 2004 og blev opdaget under et lokalt gig i LA af selveste Century Media Records. Bandet har udgivet 4 albums og jeg havde inden aftenens koncert kun hørt enkelte numre fra disse skiver.

Bandet lagde ud i et hæsblæsende tempo og det var tydeligt at nu skulle der fandme gang i publikum, men af en eller anden grund så var den efterhånden godt fyldte sal i lille Vega fyldt med mennesker der bare ikke var i stemning til Warbringer. Bandet forsøgte alt hvad de kunne for at skabe en god thrash fest, men lige lidt hjalp det. Publikum ville ikke og i takt med at koncerten skred frem så blev forsanger John Kevill mere og mere indebrændt. Efter at have opfordret til mosh pits og circle pits et utal af gange så blev det for meget for den stakkels mand der på en lidt barnlig måde fik luft for sine frustrationer ved denne opsang til publikum: “I kan åbenbart ikke finde ud af at moshe i Danmark. Måske I skal bringe jeres børn med næste gang så de kan vise jer hvordan man skal gøre". En kedelig måde at runde af på, men det var bare ikke i dag at Warbringer skulle skabe en fest i lille Vega.

Lyden skal også lige have en med på vejen, for den var under alt kritik. Bassen var stillet alt for højt hvilket medførte et ganske mudret lydbillede. Alt i alt var det en blandet fornøjelse at opleve Warbringer denne aften, bandet spillede som sådan fint nok, men der manglede bare den nerve som binder det hele sammen til en større helhed.

Min anmeldelseskarakter ender på: 5/10 kranier

5/10

Iced Earth

Så blev det endelig tid til aftens hovednavn og selvom jeg har oplevet Iced Earth live et utal af gange, så bliver man aldrig træt af at opleve dette band på en scene. Bandet gik på scenen til introen fra "Plagues of Babylon" og man må tage hatten af for dette band, for de spiller bare godt sammen. De er som en helhed på scenen og det kan både ses og høres. Bandet lagde ud med to numre fra deres nyeste album og derefter havde de blandet setlisten godt med sange fra de tidligere albums. En rigtig fornuftig setliste der dog manglede en sang eller to fra albummet ""Horror show". Men et er sangvalg et andet er bandets performance, for hvor de to support bands fejlede i at få publikum i gang, ja så skulle der ikke spilles mange minutter før der var gang i mosh pitten oppe foran scenen, publikum var tændt og der blev headbanget rundt omkring i salen. Angående Hr. Block så må jeg bøje mig med det samme, for hold da op hvor passer Stu Block og Iced Earth godt sammen. Det var næsten som at opleve en tro kopi at Matt Barlow og selv de sange, hvor jeg havde mine tvivl om han kunne levere, ja så gjorde Stu Block denne tvivl til skamme. Den mand kan squ synge live! Lyden sad lige i skabet denne aften og især under nummeret "The Hunter" gik alt op i en højere enhed. Bandet leverede på scenen dog med undtagelse af Jon Schaffer, ikke at han spillede dårligt denne aften, men han var underlig fraværende og til tider lidt opgivende i sin attitude. Om han havde slået automat piloten til skal være usagt, men det var brand ærgerligt når alt andet var perfekt denne aften. Dog kan det nævnes at den energi Jon manglede, ja den havde Stu så i høj grad. Nogle gange måske for meget, for så snart han var færdig med sin sang og skulle træde lidt i baggrunden for musikken så startede han en omgang "hey hey hey" eller klappen ud til publikum. Det er selvfølgelig med til at skabe stemning, men når det er flere gange i hver sang så bliver det i mine øjne lidt for meget og til tider ganske irriterende når man gerne vil nyde diverse soloer som Iced Earth spiller til perfektion. Men når man ser bort fra disse små detaljer så leverede Iced Earth en super fed koncert denne aften og bandet nåede at spille 1 time og 40 minutter før de forlod scenen til store klapsalver fra publikum.

Min anmeldelseskarakter ender på: 8/10 kranier

Set liste:

1. Plagues of Babylon