Devin Townsend

Amager Bio, København S

Avant-garde, djent og progmetal, samme aften, samme sted. Devin Townsend Project (ca), Periphery (us) og Shining (no) gæstede et næsten fyldt Amager Bio en kølig onsdag aften.

Shining (support)

Shining 2015 by Claus Ljørring

Blastbeats på fuld hammer, imponerende energi og en saxofon..?

Norske Shining sparkede aftenens dansetime i gang med deres karakteristiske avantgardemetal. Et solidt og hidsigt spark direkte i de ædlere dele. Vi skal tilbage til 2. november 2014 for at finde et opvarmningsband, som leverede som Shining gjorde her til aften. Dengang var det While She Sleeps, som gav publikum en lige højre og sendte en hel sal til tælling (læs evt. anmeldelsen her). Her til aften skulle opvarmningen bestå af blastbeats på fuld hammer, et band med imponerende meget energi - og en saxofon..?

Er du ikke bekendt med Shining på nuværende tidspunkt, kan du læse anmeldelser her af deres seneste udgivelser. Tag derefter en tur på YouTube, og til slut kan du så ærgre dig over, at du ikke var til stede her til aften. Shining skuffede ikke! Vi snakker avant-gardemetal med overdrevet meget synthesizer og saxofonsoloer. Det er anderledes, og det er fedt.

Et hæderligt og acceptabelt forsøg, som dog desværre ikke kom helt i mål.

Shining leverede en fuldtræffer både i forhold til deres performance på scenen og interaktionen med publikum. Især forsanger, guitarist og saxofonist Jørgen Munkeby, var en fornøjelse at se på. I konstant bevægelse og med overskud nok til at bevæge sig ned blandt publikum. Fedt at se et opvarmningsband, der er så ivrige efter at levere dét, der i bund grund er deres job: at varme publikum op til hovednavnet.

Topunderholdning fra først sekund, de gik på scenen, indtil de efter godt og vel 35 minutter senere forlod den. To ting var dog med til at trække oplevelsen i den gale retning. Første lille minus nummeret "The Madness and the Damage Done". Store dele af nummeret er rigtig fedt. Men når vi kommer halvvejs igennem nummeret, så lirres der den mest ondskabsfulde synthesizersolo af, som virkelig får alt hår til at rejse sig. Nuvel, klaverbokseren er afsindig dygtig, men lige hér tager det overhånd.
Halvvejs under soloen hørte jeg en del udtale, at nu måtte han gerne stoppe, og efter to minutter, hvor han stadigvæk gav den gas, havde udtalelserne ændret sig til "stop nu for helvede den larm", og jeg kan desværre kun være enig. Det hele blev bare lidt for meget. Andet ting, som desværre havde en kedelig effekt på helhedsoplevelsen var lyden. Vokalen var generelt for lav igennem alle 35 minutter, og da Jørgen Munkeby gik amok med sin saxofon samtidig med, at der hamres løs på synthesizer, var det næste umuligt at høre messinginstrumentet. Det var en skam, da netop saxofonen er det helt unikke ved Shining.

Jeg var ganske underholdt, men jeg tror dog ikke, at jeg ville kunne holde ud at lytte til Shining som hovednavn. Dertil forekommer bandets lydmur mig en anelse for intens.

7/10

Periphery (support)

Periphery 2015 by Claus Ljørring

Periphery, djent og meget hurtigt glemt.

Efter en solid magtdemonstration fra Shining, indtog amerikanske Periphery scenen til et næsten fyldt Amager Bio.

Kort fortalt, så er Periphery fra USA. De anses for at være blandt pionererne indenfor djent (sammen med Meshuggah) og har været et pænt stort navn siden dannelsen tilbage i 2005. Skribenterne på heavymetal.dk har været lidt uenige omkring om Peripherys udgivelser. (læs med her...), og selvom jeg havde besluttet mig for, at gå til aftenens show uden forudfattede meninger, må jeg dog indrømme, at jeg kedede mig gevaldigt.

Lyd og performance i den forkerte ende

Mange ting lykkedes ikke for det det amerikanske band her til aften. Periphery forsøgte at fremprovokere samme energi som Shining - dog uden held. De udstrålede ikke samme overskud og iver. Der kom et hæderligt forsøg på at starte en circlepit, som dog fejlede og døde hen efter meget kort tid.
Periphery led også under dårlig lyd, hvilket normalt ikke noget, som kendetegner Amager Bio. Men der var åbentbart ikke drejet på rigtige knapper denne aften og lyden led under dette.

Personligt har jeg aldrig været den store tilhænger af djent, og Periphery ændrede ikke den opfattelse - tværtimod.

5/10

Devin Townsend Project

Devin Townsend Project 2015 by Claus Ljørring

Musikalsk stortalent og entertainer

Devin Townsend, top underholdende herre og et musikalsk stortalent, gik på scenen godt og vel 15 minutter efter Periphery havde lagt instrumenterne fra sig.
Med et smil på læben og dampende af overskud placerede han sig midt på scenen, og begyndte at entertaine det godt fyldte Amager Bio sammen med et hold af dygtige musikere, og nu også kombineret med en god lyd. Det måtte derfor ende i den rigtig gode ende af karakterskalaen.

...nu også med ok lyd!

Hele bandet udviste overskud, men Devin Townsend var uden tvivl aftenens midtpunkt og med god grund. Han havde publikum i sin hule hånd, mens han leverede musikalske genistreger og små humoristiske indslag.
Efter at havde oplevet Shining og Periphery blive nedlagt af dårlig lyd, var det en forløsning at hører lyden til aftenens hovednavn. Dog var det stadigvæk ikke perfekt. Når Devin pressede sin vokal ned i de dybere toner var det tydeligt, at der ikke var skruet op for mikrofonen. Ikke fordi man ikke kunne høre ham, men instrumenterne - og især trommerne - overdøvede ham. Ærgerligt, da mandens vokal faktisk har mange nuancer. En forklaring kunne dog være, at Devin var en smule forkølet under koncerten, hvorfor han ikke kunne synge med hans normale styrke.

Den perfekte perlerække

Aftenens setliste sad lige i skabet. Numre fra både Devin Townsend (solo), Devin Townsend Band og Devin Townsend Project havde sneget sig ind på menukortet. Det hele blev serveret med elegance, overskud og modtaget med respekt fra publikum.
Mindeværdige numre er tempofyldte "Namaste" fra albummet Physicist, "Rejoice" fra det nyeste album Z2, "Kingdom" fra Epicloud, hvor Devins stemme kom på overarbejde, men hvor han dog stadigvæk leverede varen. Særligt var der to numre som skilte sig ud. "Lucky Animals", hvor Devin fik publikum til at lave "jazzhands" - et humoristisk indslag som hele Amager Bio med glæde tog del i. Men aftenens bedste nummer var uden tvivl "March of the Poozers". En sindssygt fængende rytme, og hele Amager Bio rockede med i takt. Fedt!

Canada løb med sejren

Periphery var aftenens tabere og burde have været dem som åbnede festen. Havde det været sådan, så tror jeg, at publikum ville havde været mere tændte, da Devin Townsend Project gik på scenen. Shining leverede varen og var perfekte som opvarmning, men blot placeret forkert. Men aftenens store oplevelse var utvivlsomt hovednavnet, Devin Townsend Project. Jeg var underholdt fra første sekund og gik tilfreds fra Amager Bio.

8/10