Xcentrik - Welcome To The War

Welcome To The War

Spilletid:42:23

Xcentrik er et interessant dansk band, der spiller en slags legesyg fusionsrockmusik med tydelige påvirkninger fra Mr. Bungle (især i deres "California"-periode), både hvad mange af kompositionerne angår og i den ofte lidt Patton-inspirerede vokal. Det bliver dog aldrig lige så sygt som hos førnævnte avantgardister. Her er nemlig samtidig trukket klare linjer til stemningsfulde instrumentalprojekter som f.eks. Johansson/Johansson/Holdsworth, Ruddess-Morgenstein Project og andet fusionssjov, hvor der trods syretheden hele tiden er en klar og lettilgængelig struktur i musikken (lyt f.eks. til "Fabulous Machine").

Xcentriks debutalbum, "Welcome To The War" er, som antydet, fyldt med mange forskelligartede stiltræk. I enkelte øjeblikke, f.eks. på titelnummeret, fornemmes en inspiration fra Pain of Salvation, mens "Spinning" nærmest lyder som stonerrock. På "Sweet Idol" er Frank Zappa en lige så stor inspiration for forsanger og guitarist Jan Weincke, som Mike Patton er det på størstedelen af de øvrige numre. Weincke er dog – naturligvis, fristes man til at sige – langt fra lige så teknisk habil som førnævnte ikoner.

"Welcome To The War" er alt taget i betragtning et overbevisende udført, alternativt lille album med mange fede, rå udtryk. Mit eneste rigtige kritikpunkt er produktionen, der er meget tør, tynd og demoagtig (altså som den gang, hvor demoer sjældent lød særlig godt). Det er en skam, for det ødelægger meget oplevelsen af et ellers lovende band. Jeg glæder mig til at høre næste skive.