Wuthering Heights - The Shadow Cabinet

The Shadow Cabinet

Spilletid:60:08

Brugervurdering: 10/10 baseret på 2 stemmer.

Så er et af Danmarks absolut mest interessante bands disse år, Wuthering Heights, atter albumaktuelle. Ovenpå kraftpræstationen med "Far From The Madding Crowd" der udkom for 2½ år siden, har forventningerne til "The Shadow Cabinet" været skyhøje hos undertegnede, men det tager kun en gennemlytning at konstatere at Erik Ravn & Co. atter har begået en klasse skive, som stilmæssigt befinder sig i samme boldgade som forgængeren, men også besidder en lidt mørkere kant. For de uindviede snakker vi symfonisk og progressiv speedmetal med nogle folk passager henover. Der åbnes uden videre dikkedarer med den pågående "Demon Desire", som bare rykker fedt derudaf med et dejligt punchy riff, og nogle særdeles vellykkede melodilinier, som gør det svært ikke at hive luft guitaren frem allerede fra start af. Det går ligeledes lynhurtigt op for mig, hvor fantastisk dygtig en sanger Nils Patrik Johansson er, og hvor vigtigt et aktiv han er for bandet. Det kræver sgu sin sanger at bære disse komplekse kompositioner sikkert i land, men som før hørt, gør Johansson det med naturlig elegance og dygtig indlevelse. Det musikalsk høje niveau bevares albummet ud, hvilket i sig selv er noget af en bedrift. Siden sidst har bandet været gennem lidt udskiftninger, så udover det knalddygtige trekløver bestående af, Erik Ravn, Morten Gade Sørensen og Nils Johansson, får de denne gang assistance fra keyboarder Andreas Lindahl (ex-Loch Vostok, ex-Platitude), Manticora guitarist, Martin Arendal og den seje viking Teddy Möller på bas. Sidstnævnte varetager desuden sangpost og guitar i svenske Loch Vostok, som jo efterhånden har spillet en del gange herhjemme. At halvdelen af bandet er udskiftet høres ikke rigtigt, men nu er Wuthering Heights også Erik Ravns hjertebarn, så mon ikke det også er ham der dikterer hvilke retninger musikken skal gå – men i hvert fald, så styres det musikalske og komplekse lydunivers med sikre hænder, af både band og producer. Ligesom sidst er Tommy Hansen involveret, og selvom "The Shadow Cabinet" er optaget flere forskellige steder, ja så er det alligevel ham der har mixet det endelige resultat, med en saftig og massiv lyd til følge. Det er ingen hemmelighed at albummet kræver flere lyt før tingene falder helt på plads, men så åbner albummet sig også i fuldt flor og de mange flotte detaljer popper frem. "The Shadow Cabinet" skal høres intenst og gerne højt!