Vreid spiller koncert på Wacken Open Air 2024.
Vreid - Welcome Farewell

Welcome Farewell

Genre:Black metal

Blackmetal trækker rødder til den klassiske rock’n’roll Norske Vreid er efter to års pause tilbage med deres sjette album Welcome Farewell. Bandet spiller, hvad der flere steder er beskrevet som "Black & Roll", hvilket bedst beskrives som norsk blackmetal tilsat klassiske rock’n’roll rytmer og riffs. Det er en rejse tilbage i tiden, som man bliver sendt ud på med Welcome Farewell, hvor der bliver trukket på 70’er rocken, den klassiske 80’er metal og den norske blackmetal. Tænk den rockede lyd fra Sepultura, Metallica og Motörhead, og tilsæt en blackmetal vokal og trommer, og du har Vreid. Welcome Farewell er en skive med en rigtig fed energi. Blandingen af de mange genreelementer fungerer overraskende godt, og de klassiske rock’n’roll riffs sender en tilbage til den mørke lyd fra 70’erne. Et nummer som "The Ramble" er godt eksempel på den musikalske beskrivelse, hvor riffsne kører i et klassisk heavytempo tilsat rock’n’roll riffs, vokalen er af den forvrængede blackmetal karakter, og trommerne veksler mellem rockede og i et blackmetal tempo. Næste nummer "Way of the Serpent" er lidt i samme stil, men her kører trommerne udelukkende i et blackmetal tempo, og der er også blevet plads til en de tungerer og mørkerer guitarpassager. Lyden af den mere dybe karakter, og lyder hen af den klassiske mørk rock og 70’ernes heavy. Langt hen af vejen er Welcome Farewell en spændende skive, som har masser at byde på. Der er lidt for en hver smag, og er man til blanding af black og rock’n’roll, er Vreid et must. Det eneste minus for mig er, at skiven for alvor aldrig rigtig fange mig. Der mangler et nummer, som for alvor sætter sig på hjernen, og der mangler i det hele taget højdepunkter på skiven, hvilket nok skyldes min manglende tiltrækning til genren. Trackliste 1. The Ramble 2. Way Of The Serpent 3. The Devils Hand 4. Welcome Farewell 5. The Reap 6. Sights of Old 7. Black Waves 8. At The Brook