The Vintage Caravan - Gateways

Gateways

Genre:Hard rock

Medrivende retro-rock fra den islandske karavane.

Velkendt, men vellykket

Den islandske trio The Vintage Caravan har tolv år og tre albums på bagen. De er netop udkommet med deres fjerde langspiller, og selvom det er klassisk retro-rock og velkendte opskrifter hele vejen igennem, er det absolut i den gode ende af skalaen. Fan af Blues Pills, Graveyard eller Kadavar? Så skal du lytte til Gateways.

Virkelig, vellydende vanetænkning

Det ville ikke være en overdrivelse at postulere, at man efterhånden kan fodre svin med retro-rockbands. En håndfuld af dem er virkelig gode og byder på noget yderst interessant, originalt og vellydende musik – resten er mere eller mindre intetsigende og enslydende bands, som hurtigt falder igennem og bliver glemt. Heldigvis tilhører The Vintage Caravan den første kategori, og det skyldes tre afgørende ting: De kan spille, de kan skrive fede sange og allervigtigst, er de meget tro over for den genre, de tilhører og forstår den til fulde. Sidstnævnte punkt er afgørende, for i denne genre findes utallige bands, der bare ikke føler det; det gør The Vintage Caravan helt tydeligt.

Numre som “Set Your Sights”, “The Way” og ikke mindst “Hidden Streams” er fantastiske numre, som er noget af det bedste retro-rock, undertegnede har hørt i lang tid. “On the Run” er absolut heller ikke tosset, og er det bare mig, eller har det nummer temmelig mange ligheder med Metallicas “The Day That Never Comes”...? Det må stå hen i det uvisse – døm selv.

Sidst, men ikke mindst, skal produktionen nævnes. Hold da op, hvor lyder Gateways bare godt. Normalt foretrækker jeg en mere skrattende og autentisk vinyllyd, når jeg hører denne slags retro-rock, men i dette tilfælde lægger jeg mig fladt ned; fantastisk sprød produktion.

Vedkommende og vidunderligt

The Vintage Caravan byder på mange måder ikke ind med noget, man ikke har hørt før. Men det de kan er at skrive fede riffs og omsætte disse til rigtig fede sange. Der er mange andre bands i denne kategori, der rejser tilbage til 70’erne i samme tidsmaskine som The Vintage Caravan, men de færreste kommer tilbage igen med lige så vedkommende og smittende spilleglæde. Gateways går næppe over i historien som et af genrens bedste albums nogensinde, men det er helt sikkert en af de bedste retro-rockplader jeg har hørt i år.

1. Set Your Sights
  2. The Way
  3. Reflections