Tomb of Finland - Frozen Beneath

Frozen Beneath

Genrer:Doom metal, Death metal

Depri-død!

Hvordan kan man virkeligt understrege, at man er et doom/black/death band? Man skal huske at nævne ordet grav i bandtitlen. Så skal man sørge for, at ens debut også lige understreger, at man er gravet ned. Den finte skal helst gentages på album nummer to. Så skal man sørge for at have masser af numre, der alle hedder noget med død, aske eller forrådnelse. Så burde alle være med på præmissen om, at det her, det handler om død, og det er ikke designet til at muntre dig op! Det virker næsten til, at Tomb of Finland har læst, at Finland ikke længere er det mest deprimerede land i verden, og besluttede sig for at gøre noget ved netop den sag.

Åkermass

Normalt plejer man hurtigt at kunne høre, om hvorvidt et band er fra Finland eller ej, da de har deres helt egen måde at lave metal på. Ofte er der nogle hidsige guitarer og et hyperaktivt keyboard, men det fis, det gider Tomb of Finland sgu ikke! I stedet virker det til, at de har kigget mere mod Sverige for at hente inspiration, især Ollis vokal minder meget om en tidlig Åkerfelt, mens musikken mest minder om det tidlige Candlemass. Men selvom de prøver at camouflere deres finske rødder, så dukker de op i ny og næ, fx på nummeret ”From Here to Eternity”, hvor de får sneget en fin guitarsolo ind, lige for at minde lytteren om, at flaget altså er hvidt og blåt, ikke gult og blåt!

Men det er dog stadig doom-delen, der fylder mest, og den del virker skam også. For Frozen Beneath er ikke et album, der får blodet til at pumpe, eller adrenalinen til at sprøjte rundt. Det får højst en til at sidde og nikke lidt underfundigt, mens du observerer, at der pludseligt er kommer lidt flere skyer på himlen, samt at temperaturen da også, spontant, er faldet. Doom-delen har dog også spillet den rolle, at sangene er ret lange, de er som udgangspunkt på fem minutter, og det var der ærligt talt ingen grund til. Der sker simpelthen ikke nok i løbet af de minutter, så de fleste numre bliver hurtigt ret så repetitive, hvilket er en skam, for der er absolut passager og momenter i musikken, der er virkeligt gode og fungerer rigtig godt, men de bliver så ofte druknet af det samme monotone riff i 2-3 minutter, hvilket gør, at man glemmer dem – desværre.

Tiden går, klokken slår

Death-doom-black. Ja, det er noget af en mundfuld, og måske har Tomb of Finland bidt over mere end de kunne tygge. For det er tydeligt, at de ønsker at være alle tre ting, men det er endnu ikke lykkedes dem at få det til at spille sammen. De fleste af deres numre føles derfor som om, at de tre genrer kæmper om at vinde fokus, i stedet for at virke som én grum helhed. Derfor vinder monotonien oftest frem, hvilket både er en skam, og det virker også til, at de godt selv ved, at de ikke helt havde flere gode ideer, og derfor valgte bare at lire de samme passager af igen og igen, mens sekunderne gik.

1. Dead again
  2. From here to eternity
  3. Decaying in silence