Thor S. Riis - Prog'n'Roll

Prog'n'Roll

Type:Demo
Antal numre:5

Officiel vurdering: 3/10

Lad det være sagt med det samme; Det er satme sjældent at denne type (hovedsageligt) instrumentalt guitarfræs som Thor S. Riis praktiserer på "Prog ’n’ Roll" ender i et virkelig lyttervenligt produkt. Det er som oftest henvendt mod en mindre skare af guitar-fetichister, der tænder på skala-(f)ræs og det er også den kategori som Thor S. Riis ender i med denne demo.

De fem numre er indspillet i årene 2008-2010, hvoraf det ældste af numrene er med fuld besætning og vokal – og det er tydeligt at dynamikken er en anden end på de instrumentale numre, både på grund af vokalen, men bestemt også fordi trommerne her ikke er programmerede.

De instrumentale numre er teknisk funderede og "The Windowless Solid with Five Dimension" har en række skæve og synkoperede riffs, der minder en del om Meshuggah, og hertil kaster Thor S. Riis sig ud i den ene hæsblæsende solo efter den anden. Men det er sjældent man virkelig føler sig grebet af musikken, da det hele er lidt usammenhængende, hvilket er gennemgående for numrene på "Prog ’n’ Roll". På "The Colour out of Space" er det den akustiske guitar, der i starten er omdrejningspunktet, og her er det igen lidt usammenhængende komponeret, og der mangler simpelthen noget mere struktur, for at gøre det lyttervenligt.

Karakteren denne demo får er bestemt ikke et udtryk for manglende evner på den seksstrengede hos Thor S. Riis, men mere et udtryk for at Thor S. Riis for det meste vil for meget på for kort tid, i stedet for fokusere på et gennemgående tema, der kan binde de enkelte sange sammen, i stedet for at ende i et ukontrollerbart skala-ræs.