Thenighttimeproject - Thenighttimeproject

Thenighttimeproject

Genrer:Hard rock, Doom metal

Dyb og følelsesladet rejse i dystre soniske landskaber er ekstremt krævende, men fandens smuk!

De kan sgu noget de svenskere

Guitarist Fredrik Norrman forlod melankoli-rockerne Katatonia tilbage i 2009 og dannede derefter October Tide - et band hvor han får afløb for sine mørke sider gennem gruppens dystre doom/death.

Men det roligt drømmende, mørke og ret så introverte univers fra Katatonia-dagene har dog været savnet hos den svenske musiker, der nu er aktuel med sideprojektet Thenighttimeproject. Her står han for langt det meste, men får hjælp af trommeslager Nicklas Hjertton (Mandylon) og sanger Tobias Netzell (In Mourning). Sammen har de kreeret en krævende, men også rigtig fin og varm lille melankolsk perle.

Et følelsesmæssigt frontalangreb

Der findes musik i denne verden, der fuldkommen hensynsløst nedbryder alle emotionelle barrierer og går lige i flæsket på ens inderste følelser og mest sårbare dybe jeg. Hvadenten man vil det eller ej, vil denne musik penetrere ens hjerne og forstærke ens inderste følelser, om det så gælder glæde, sorg, kærlighed, frygt eller noget helt femte - sådan en plade er Thenighttimeproject. Sig ikke, at du ikke var advaret!

Albummet er et mørkt og tåget sonisk landskab, der så langt øret rækker er spækket med melankoli og drømmende atmosfæriske bølger, der søger langt ind i sjælens inderste afkroge. Det kan umiddelbart forekomme ufatteligt deprimerende, men frygt ej; Her er tale om et yderst smukt sonisk univers, der vil tage dig med på en fin lille meditativ rejse på ca 42 minutter. Det er ikke ligefrem melodi og skønsang sanger Tobias Netzell leverer mest af når han kombinerer mavesæk, galdeblære og stemmebånd for In Mourning, og det er derfor en overraskelse af de bedre at høre ham synge fløjsblødt og sjælfuldt for Thenighttimeproject. Hans forbløffende fredfyldte stemme udgør kronen på det værk Fredrik Norrman udover et beskedent men effektfuldt keyboard skaber med sine dystre og melankolske riffs.

Helstøbt melankoli

Ikke overraskende kan der drages en masse paralleller til Katatonia, men også det blødere Swallow The Sun, en snert Riverside og måske endda lidt Tool kan anes i dette smukke semi-progressive post-rockede doom-univers. En anke fra denne skribents side var i første omgang, at musikken umiddelbart bliver for ensartet og monoton som albummet skrider frem. Men efterhånden som pladen kommer i mål kan og skal man se monotonien som et udtryk og en nødvendighed for albummets helstøbthed og sammenhængskraft - og det kræver lidt tilvænning. Men selvom en anelse mere variation havde gavnet helhedsindtrykket, har jeg sjældent hørt en skive der vokser så meget på en efter endt gennemlytning!

Har man ikke været hooked på Katatonia siden Discouraged Ones, så er Thenighttimeproject ikke noget der kommer til at fange. Men alle andre bør prøve at give det noget tid - for det kræves! Og der venter en stor gevinst, der kommer til at blive siddende i kroppen et stykke tid.

1. The Annual Loss
  2. Oneiros
  3. Caustic Reflection