Status Minor - Ouroboros

Ouroboros

Genre:Prog metal
Spilletid:50.17

De finske prog-metallere i Status Minor er klar med deres andet album i form af Ouroboros, som således er opfølger til debuten Dialog fra 2009.

Stilmæssigt holder Status Minor sig indenfor den progressive power metal, og dermed leverer de episk og melodisk metal med catchy omkvæd, man kan synge med på, og rigt facetterede musikalske teksturer. I overensstemmelse med den mere traditionelle progressive metals konventioner, inkluderer Status Minor keyboards i deres instrumentation. Dette er naturligvis med til at skabe den ovennævnte multifacetterede karakter. Og der leveres naturligvis også nogle spacey keyboardsoloer der supplerer det teknisk avancerede guitarspil.

Musikken på Ouroboros indeholder naturligvis progressive elementer såsom skæve taktarter vises, der dog holdes nede på jorden af lidt mere ligetil trommefigurer. Således er Ouroboros på en og samme tid progressiv og stadig ganske tilgængelig. De mange catchy vokalmelodier bidrager også til at gøre musikken tilgængelig (tjek for eksempel "Stain" og "Sail Away"). Selvom der grundlæggende er tale om et meget melodisk album, så byder Ouroboros faktisk også på den del ganske tunge riffs, hvilket, jeg mener, er et positivt element i albummets samlede lydbillede (tjek for eksempel "Stain" og "Smile").

Alt i alt synes jeg, det er et ret godt album, men jeg må sige, placeringen af den episke power-ballade"'Like a Dream" og klaver-balladen "Confidence and Trust" lige i midten af albummet og lige i røven på hinanden er et lidt uheldigt valg. Selvom de begge er smukke stykker musik i sig selv, så resulterer det i, at luften fuldstændigt går af ballonen, og energiniveauet dykker så meget, at det tager et par numre før albummet kommer sig over det. Heldigvis, råder det episke afsluttende nummer "Sail Away", som er noget nær et vaskeægte prog-metal mesterværk, bod på den manglende intensitet efter de to ballader.

Jeg synes, Ouroboros er et udmærket progressivt metal-album, selvom det har taget mig mere end blot et par gennemlytninger til komme rigtigt ind i det. Måske er du så heldig, at skiven går direkte ind på lystavlen hos dig. Under alle omstændigheder bør du, hvis du kan lide episk power metal og progressiv metal, helt sikkert give skiven her en lytter.

Tracklist: 1. The Wind 2. Hollow 3. Glass Wall 4. Like a Dream 5. Confidence and Trust 6. Stain 7. Smile 8. Flowers Die 9. Sail Away Her er en album teaser fra Ouroboros
: