Space Odyssey - Embrace The Galaxy

Embrace The Galaxy

Genre:Prog metal
Spilletid:50:30

Selvom dansk metal de senere år fuldt fortjent har fået lidt mere vind i sejlene, står vi stadig lidt ude på sidelinien når det store udland kaster deres opmærksomhed på den skandinaviske metal scene - og især svenskerne kan bare ét eller andet med at gøre væsen af sig, og kaste den ene fuldtræffer efter den anden i nakken på os.

Som et lyn fra en klar himmel kommer Richard Andersson nemlig med det overbevisende projekt Space Odyssey, og albummet "Embrace The Galaxy", der for alvor slår hans talent og værd fast med syvtommer søm. Personligt har jeg aldrig hørt om manden før, men dette må sgu skyldes at jeg aldrig rigtigt har dyrket denne genre så meget igen (som jeg måske burde) - og vi snakker her ekvilibristisk lir af den fede skuffe. Andersson (der har en fortid i Time Requiem og Majestic) er en mand der har så absolut flair for at smede et pompøst heavy nummer sammen, og tilsætte det sin eminente tangent leg, at det bliver en helt fryd at lytte på. Dette skyldes ikke kun hans eget talent, men bestemt også det faktum at produktionen er både klar og fyldig, samt at han har fået et par dygtige folk til at fylde de andre aspekter ud. Således kan nævnes at guitarist Magnus Nilsson behersker sin strengeleg til fulde, og med en lyd der tit minder om Yngwie Malmsteen.

Noget andet er så igen Patrik Johansson's fede vokal der for det meste flettes perfekt ind i musikken - og trods hans spinkle ydre, må jeg sgu' tage hatten af for hans fyldige fraseringer der får både Jørn Lande (Masterplan) og Tony Martin (ex. Black Sabbath) til at melde deres ankomst i lydbilledet. Den medfølgende bio praler dog med navne som David Coverdale og Ronnie James Dio der skulle have influereret hans vokal, og et eller andet sted kan jeg sagtens selv se hvad de (selskabet) mener med dette - men det korte af det lange er at denne skive ikke lider under den der sædvanlige high pitch (læs; bøsset) vokal der ofte rammer denne slags udgivelser.

Fans af Masterplan, Royal Hunt og Yngwie Malmsteen bør bestemt give "Embrace The Galaxy" en værdig lytter - jeg blev i hvert fald ovenud positivt overrasket over denne udgivelse.