A Sound of Thunder - Out of the Darkness

Out of the Darkness

Genrer:Heavy Metal, Power metal

A Sound of Thunder er navnet på et amerikansk metal-band fra Washington D.C., og Out of the Darkness er bandets andet album (de har dog også en EP og en single på bagen). Man siger, at det andet album som regel er en stor udfordring for et band, men det er tilsyneladende ikke noget, der har gået A Sound of Thunder på, for denne skive er et pragteksempel på fed heavy metal.

Stilmæssigt befinder vi os primært på god gammeldags heavy metal-grund med masser af referencer til Iron maiden, Judas Priest og lignende. Derudover gør A Sound of Thunder også brug af elementer fra power metallens univers (nærmere bestemt US power metal) nu og da. Og så er musikken også krydret med lidt groove hist og dommedagsstemning her. Dette høres blandt andet i åbningsnummeret "The Day I Die" , der også byder på lidt hard rock samt et blødt mellemstykke. I modsætning er "The Night Witch" en lidt mere midtempo affære med et power metal-agtigt omkvæd og en lidt King Diamond-agtig stemning, mens "A Sound of Thunder" kombinerer power-thrash med melodisk metal på fornem vis, og "Out of the Darkness" er uptempo og næsten aggressiv (her er omkvædet også power metal-agtigt). Der er da også plads til en episk ballade i form af "This Too Shall Pass", mens "Calat Alhambra" - der også er lidt episk anlagt - har et lettere spansk feel, som stemmer fint overens med lyrikkens indhold. Afslutningsnummeret "Discovery" er ligeledes episk anlagt og har ligefrem småsymfoniske tendenser.

Med Nina Osegueda i spidsen hører bandet til den stadigt stigende skare af metalbands med kvindelig forsanger, og, hvis man tror, at kvinder ikke kan synge rock, så har man ikke hørt Osegueda i aktion. Hun synger ganske enkelt mega fedt. Hun er i stand til at synge både det bløde og det hårde, og så kan hun udstøde nogle rå rockskrig, der nærmest kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på en. Hun er ganske enkelt genial og blandt en af de bedste sangere i den klassiske metal, jeg længe har hørt.

Musikalsk set fejler Out of the Darkness heller ikke noget, og jeg er specielt vild med de mange guitarharmonier, der gøres brug af. Og så er det fedt, at et band, der spiller traditionel metal sagtens kan lave numre på over otte minutter uden, at de bliver kedelige eller ensformige. Bandet formår i hvert fald at holde min interesse hele vejen igennem numre som "The Day I Die", "Calat Alhambra" og "Discovery".

Out of the Darkness er beviset på at klassisk heavy metal lever i bedste velgående, og, er man til god gammeldags metal med et episk islæt, så skal man ikke gå glip af denne pragtfulde skive.

Lyt selv med på nummeret The Day I Die