Skullclub - Gamle Ar & Nye Tænder

Gamle Ar & Nye Tænder

Genre:Hard rock

Brugervurdering: 6,7/10 baseret på 3 stemmer.

De danske punk-rockere er klar med deres første rigtige album - og de skuffer absolut ikke!

Endelig noget ordenligt dansk punk-rock!

Danske Skullclub er nu, efter to EP'er i hhv. 2011 og 2013, endelig klar med deres første full-length Gamle Ar & Nye Tænder. Det er kompromisløs punk-rock når det er bedst, og det er en sand fornøjelse at lytte til.

Skarpt eksekveret og produceret

Kolding-drengene i Skullclub formår at levere noget, der i mange år har været en mangelvare; Hård, energisk og upoleret punk-rock - på dansk!
Med tydelig inspiration fra bands som Skambankt og Dropkick Murphys, sparker Skullclub gang i en fest med deres 11 sange på 36 minutter - ikke så meget pjat. Det er råt og upoleret i sit udtryk, og forsanger Troels Bjorholm besidder en stemme, der passer forbandet perfekt til genren. Med sin skrålende hæshed skriger han sin visdom i hovedet på lytteren, mens der leges kærligt, provokerende og opfindsomt med det danske sprog.
Selve musikken er der ikke så meget nytænkning i, men det er også fuldstændig ligegyldigt i dette tilfælde, for det er simplelt, ligetil og det holder! Det er punk-rock tilsat folk-elementer og banjo hist og pist, og inspirationen fra Dropkick Murphys er i mange tilfælde ikke til at tage fejl af. Faktisk udtalte Ken Casey fra netop Dropkick Murphys ordene “Finally a band that sounds like something”, da Skullclub supportede dem på Vega i København - og man må give manden ret. Endelig et hudløst ærligt band, med noget på hjerte.

Mange vil nok mene, at vi stilmæssigt ikke er så langt fra et band som Magtens Korridorer. Men hvor Magtens Korridorer har bevæget sig i en mere stueren retning, hvor hele familien Danmark kan være med, så befinder Skullclub sig stadig i den provokerende og beskidte afdeling - og der skal de endelig blive ved med at befinde sig. Denne fjerne afkrog inden for alt hvad der hedder rock, har længe savnet et band som Skullclub. Don’t change a thing!
Til sidst et par ord om det tekniske, for når vi har at gøre med musik af denne slags har produktionen afgørende betydning. Selv de mindste hængepartier og skønhedsfejl i miks og masterering kan resultere i, at den altafgørende energi, som er hele drivkraften i denne form for punk-rock, kommer til at fremstå slatten, og reelt set ødelægger hele pladen. Dette er på ingen måde tilfældet her. Gamle Ar & Nye Tænder er produceret helt formidabelt, og selv den mindste detalje sidder lige i skabet. Samtlige af bandets højenergiske musikalske udladninger er perfekt indfanget af folkene bag knapperne, og selv når man står alene hjemme i stuen med pladen på anlægget, får man lyst til at skråle med, som om man var til koncert med dem. Smukt arbejde!

Konklusion

Der findes bands og kunstnere, der altid ser glasset som værende halvt fuldt, hvilket kan være rigtig frustrerende at høre på i længden. Her på heavymetal.dk har vi nok mest at gøre med bands, der ser glasset som halvt tomt, men af og til støder man på bands, der spørger hvem fanden i helvede, der i det hele taget har sat et glas lige her?!? Sådan et band er Skullclub, og de er en ren fest at lytte til. Som sagt er her ikke tale om en musikalsk revolution, men det er super fedt. Se nu bare at få det købt!
(Hint: Copenhell, det her kunne godt blive en rigtig festlig aften...!)

Herunder ses nummeret "Ama'r Halshug" - klart et af pladens højdepunkter!

1. Intro