Sirenia - Perils Of The Deep Blue

Perils Of The Deep Blue

Genre:Symfonisk metal
Spilletid:67.41

Brugervurdering: 4/10 baseret på 1 stemme.

Sirenia er tilbage med et album der leder tankerne hen på symfoniernes storhedstid.

I min optik er det helt klart en af 2013 stærkeste udgivelser vi har fat i her. Vel og mærket hvis du er tilhænger af den symfoniske stil. "Devere Me In Lecem" åbner Peris of the Deep Blue med en klassisk intro sang, der leder tankerne hen på en mørk scene som bandet skal entréer. Det skal jeg så også love for, de med stil gør på pladens reelle åbning "Seven Widows Weep" der ganske godt præsentere hvad lytteren har i vente på den 11 numre lange perle af en metal symfoni. Allerede fra første ind tælling, kan det tydelig høres at der er kælet for produktionen. Rigtig meget endda. I forhold til andre, lidt mere rå genre, passer denne fremgangsmetode bandet rigtig godt. Og så er det en fryd for øret.

Sirenia er et band der benytter sig af mange forskellige sang og instrumentale elementer. Hele herligheden spænder over, ren kvinde vokal, ren mande vokal og store kor arrangementer. Kigger vi så videre på den instrumentale del, så kommer vi elegant igennem både piano, keyboard synths og violiner. Igen kan det næsten ikke beskrives hvor godt det klæder, både bandet og albummet. Morten Veland har komponeret og skrev alt tekst til pladen. Og lad os med det samme slå fast at han gør det til UG. Nummeret "Darkling" viser om nogen at Morten Veland ved hvordan et fantastisk symfonisk metal nummer skal skrues sammen. Med instrumentale effekter der kun overgås af den vildeste fantasi, krydrer han herligheden med sin egen rå crowl vokal, der passer godt ind i bandets stil, image og musiske vinkel.

At skulle pege sekvenser af pladen ud, der trækker ned lidt ned af rangstigen, vil det helt klart være de, til tider, alt for lange introer til sangene. At starte pladen op, med en symfonisk instrumental er en kæmpe appetit vækker, og giver lyst til mere, her og nu. Men når man på flere numre skal vente på at musikken reelt bryder ud, så bliver det hurtig kedeligt. Alt i alt har Morten Veland og co. dog skrevet, spillet og produceret en fantastisk plade, der i dén grad viser bandets værd på den internationale scene. Kom gerne snart forbi Danmark!

En af pladens stærkeste numre, "Seven Widows Weep"

1. Decere Me in Lecem
  2. Seven Widows Weep